Fast X sprawia, że ​​latynoska tożsamość Dominica Toretto jest bardziej kanoniczna — i mniej


Dla dociekliwego umysłu filmy Szybcy i wściekli są pełne tajemnic. W jaki sposób ciekawscy widzowie mogą się zastanawiać, czy Rodzina nagina prawa natury do swojej woli? Gdzie studiowali, aby zdobyć wystarczające mistrzostwo w inżynierii i fizyce, aby wykonać niemożliwe akrobacje? Kto wyszkolił ich na mistrzów zarówno mieszanych sztuk walki, jak i broni palnej? Ze swojej strony pogodziłem się z tym, że nigdy nie poznam odpowiedzi na te pytania, na wypadek gdyby prawda okazała się jakimś mrocznym sekretem Lovecrafta, który doprowadza mnie do szaleństwa lub przestępczości samochodowej. Istnieje jednak jedna Szybka Tajemnica I musieć rozwiązać: Czy Dominic Toretto jest Latynosem?

Oglądanie filmu Szybcy i wściekli często wiąże się z negocjowaniem, jak poważnie go potraktować. Z jednej strony rozsądne jest postrzeganie ich wszystkich jako głupków z przymrużeniem oka, zwłaszcza biorąc pod uwagę niektóre z wyżej wymienionych rzeczy. Z drugiej strony niektóre z tych filmów mają prawdziwe serce — nawet jeśli wielkie emocje i często powtarzane mantry o rodzinie nie zawsze znajdują potwierdzenie w scenariuszach.

Ale pochodzenie etniczne Doma jest warte poważnego traktowania, ponieważ oczywiste jest, że ludzie stojący za franczyzą pomyśleli o tym i wykorzystali go w coraz bardziej spragniony sposób. A cel, któremu służy tożsamość Doma, może pomóc nam zrozumieć rolę, jaką franczyza odgrywa w kinowym krajobrazie. Czy filmy Szybcy i wściekli szczerze starają się odzwierciedlić dużą część swojej widowni? A może zmieniające się pochodzenie Doma jest cyniczną sztuczką mającą na celu wciągnięcie do kin większej liczby brązowych ludzi? A może coś pomiędzy, dziwna kolizja między tym, co osobiste, a tym, co komercyjne, wynikająca ze sposobu, w jaki Ameryka utowarowia tożsamość?

Organizacja Narodów Zjednoczonych pochodzenia Dominica Toretto

Podobnie jak wiele rzeczy w serii Fast and Furious, odpowiedź na pytanie Doma zmieniła się na przestrzeni lat. W 2001 seria-wyrzutnia Szybcy i wściekli, Dominic i jego siostra Mia Toretto (Jordana Brewster) wydają się być zakodowani jako włosko-Amerykanie, głównie ze względu na ich nazwisko i fakt, że grają ich aktorzy przechodzący na biało. (Diesel grał także Adriana Caparzo, Amerykanina pochodzenia włoskiego, w latach 1998-tych Szeregowiec Ryanjego przełomowa rola).

Nic z tego tak naprawdę nie ma znaczenia w tym pierwszym filmie, ponieważ przede wszystkim Torettos to Angelenos. To stworzenia z Los Angeles, mieszające się z naciągaczami z Chicano i gangami azjatycko-amerykańskimi, pijące Coronas i ścigające się z konkurencją tak różnorodną, ​​jak przedmieścia Los Angeles, na których mieszkają. Dom wchodzi w interakcję ze wszystkimi w tym filmie za pomocą łatwość klasowa; w jednej scenie Mia opisuje swojego brata jako „jak grawitacja”, co oznacza, że ​​ludzie po prostu go pociągają. W Szybcy i wściekli, naprawdę nie ma znaczenia, jakiego pochodzenia etnicznego jest Dom — na ulicach nikogo to nie obchodzi. Liczy się to, że jest szanowany.

Reklama

Dziewięć filmów później, Dominic Toretto z Szybki X jest zupełnie innym facetem pod wieloma względami. Jest starszy i mniej dynamiczny. Jego głównym stylem życia jest stoicyzm, a jego potencjalnie bogate życie wewnętrzne zostało zniszczone, aż stał się głównie figurantem, wokół którego można budować filmy. Ale największą zmianą w jego postaci jest to, że w trzech najnowszych filmach postanowiono odtworzyć go jako Latynosa. Jaki Latynos? Filmy mają na początku całkiem jasny pomysł, a potem stają się naprawdę dziwne.

W filmie numer osiem, 2017 r Los wściekłychDom spędza miesiąc miodowy na Kubie ze swoją żoną Letty (Michelle Rodriguez) i pomaga swojemu kuzynowi Fernando (Janmarco Santiago) wyjść z tarapatów z lichwiarzami, co zdecydowanie sugeruje, że Toretto są Kubańczykami — coś, co powiedział Diesel w filmie na Instagramie podczas kręcenia w Hawanie. Jak na razie dobrze.

Zdjęcie: Peter Mountain/Universal Pictures

2021 r F9 kłusuje więcej Latynosów w dobrej wierze, rzucając Majowie MC JD Pardo zagra ojca Doma, Jacka Toretto, w retrospekcji, a maoryski aktor Vinnie Bennett zagra bardzo Obok niego zakodowany w latynoskim stylu młody Dom. Jak na ironię, ten film komplikuje luźno ugruntowaną Latinidad Dominica, wprowadzając bardzo biały John Cena jako Jakob Toretto, zaginiony brat Doma.

Można na to wywnioskować kilka wyjaśnień — na przykład biała matka lub zupełnie inne matki. Ale ciekawe w tym wszystkim jest to, że jeśli chodzi o filmy Fast, Latinidad wydaje się mieć znaczenie tylko w odniesieniu do Doma. Jest do czego się przyczepić jego charakter dla jego legenda — ale jakoś nie dotyka to jego nowo powstałego brata, ani jego siostry Mii, która jest w serialu od początku.

Szybki X robi bardzo niewiele, aby to wszystko pogodzić. Na początku filmu dodaje kolejną stronę do latynoskiej tradycji Doma, obsadzając legendarną portorykańską aktorkę Ritę Moreno w roli jego babci. Moreno, uznawana w filmie tylko za „Abuelitę”, jest traktowana jak papież Boricua, podnosząc Dom do latynoskiej świętości swoim błogosławieństwem. W dalszej części filmu Jakob powraca, ale nie w sposób, który daje jakikolwiek wgląd w jego związek z Domem i ich pochodzenie — a potem umiera, co oznacza, że ​​nigdy nie dowiemy się, czy kiedykolwiek miał słynne maduros Abuelity.

Notatka o Vinie Dieselu

Mark Sinclair, lepiej znany pod pseudonimem Vin Diesel, ma zawsze był ostrożny w kwestii swojego pochodzenia etnicznego. Urodzony przez białą matkę i ojca, którego, jak powiedział, nie zna, Diesel przypisuje wychowaniu go swojemu czarnemu ojczymowi, Irvingowi H. Vincentowi. Diesel w dużej mierze trzymał swoje życie osobiste z dala od prasy, ale otwarcie przyznał się też do swojego niejednoznacznego etnicznie wyglądu. (Jego wczesny film krótkometrażowy, Wielotwarzowyopowiada o trudnościach przesłuchania do ról człowieka, którego reżyserzy castingu nie mogą łatwo sklasyfikować.)

Wściekły 7 Vin Diesel

Obraz: Universal Pictures

Diesel, jak każdy, ma prawo do swojego życia osobistego i jest całkowicie rozsądne, aby przyjął każdą rolę, do której czuje się przygotowany jako aktor. To nie zwalnia go z kontroli, zwłaszcza gdy jego przeszłość, wyrażona wprost lub nie, jest wykorzystywana do ustanowienia jego największej franczyzy jako latarni morskiej reprezentacji Hollywood.

Wraz ze wzrostem popularności filmów Szybcy i wściekli, wzrosło również uznanie jego studia dla publiczności franczyzy. Począwszy od Wściekły 7stała się nie-biała publiczność tych filmów główny punkt dyskusji wśród kierownictwa studia w publikacjach branżowych, ponieważ filmy Fast są jedyną nowoczesną mega-franczyzą przebojów skupioną na wielokulturowej obsadzie.

To komplikuje postać Dominica Toretto i przedstawienie go przez Diesela. Czy retconned Latinidad Doma jest hołdem złożonym latynoskiej publiczności filmu, czy też cynicznym ich wykorzystaniem? Czy Diesel jest najemnikiem, wykorzystując własną niejednoznaczność rasową, czy też wykorzystuje ją, aby spróbować nawiązać autentyczny kontakt ze swoją publicznością? Tylko Diesel naprawdę wie.

Ja jednak mogę przyjąć postać, którą zbudował i robić to, co dla mnie jest istotną częścią bycia Latynosem: oceniać filmy za to, że się pomyliły.

Republika Dominikańska

Biorąc to wszystko pod uwagę, Latinidad Dominica Toretto czyta się jako próbę uczynienia z tej postaci czegoś, czym Latynosi kategorycznie nie są: monolitem.

W rozproszonych próbach z filmów Szybcy i wściekli, aby postać zaspokoiła podążającą za nim publiczność, przypadkowo dotarli do latynoskiej diaspory i poza nią, bez większej troski i namysłu.

Jakob i Dominic Toretto zmierzą się w F9.

Zdjęcie: Giles Keyte/Universal Pictures

W tych trzech ostatnich filmach widz mógł odczytać Dominica Toretto jako Kubańczyka z meksykańskim ojcem, białym bratem i siostrą oraz portorykańską babcią. To facet, który zadomowił się na Dominikanie (w szybcy i wściekli), Brazylia (w Szybka piątka) i Los Angeles. Wydaje się, że żadna z tych fikcyjnych biografii mieć na myśli nic Domowi ani ludziom wokół niego. Różne tła kulturowe, z którymi styka się jego postać, mają unikalne, fascynujące historie, które mogłyby wzbogacić historię jego i Torettos, ale tak nie jest. A te filmy mają dbać o rodzinę!

Twórcy tych filmów są świadomi ironii. F9, na przykład, zrobił kilka gagów o tym, jak osoby niebędące Toretto są często wciągane w rodzinny dramat Toretto. Ale powieszenie abażuru na problemie nie zmniejsza go. Jeśli rodzina Fastów jest tylko po to, by odbić się od Doma z niewielką własną tożsamością, czy to naprawdę dużo lepsze niż bycie tokenizowanym? Wyglądają jak odznaki harcerskie, które można przypiąć do podkoszulek, a coraz więcej kultur wysyła przedstawiciela, aby dołączył do ekipy i potwierdził publiczności, że tak, Dom jest białym (przechodzącym) chłopakiem.

Przynajmniej to płytkie podejście do reprezentacji sprawia, że ​​​​obecność rodziny Fast wydaje się transakcyjna: filmy Szybcy i wściekli mają obsadę Diverse Car Avengers, a Dominic Toretto staje się twarzą serii, stojąc w obronie rzeczy może on faktycznie ucieleśniać lub nie.

Dom (Vin Diesel) przyklęka na jedno kolano, gdy gruzy samochodu wybuchają wokół niego w F9

Obraz: Universal Pictures

Dominic jest domniemanym Latynosem, ale te historie mogą wiele zyskać, czyniąc go Latynosem konkretny Latino i odpowiadając na niektóre z bardzo podstawowych pytań, które są integralną częścią indywidualnego doświadczenia i ekspresji Latinidad.

Imigrantami z jakiego pokolenia są Dom, Mia i Jakob? Czy ich tata przyjechał do Ameryki pierwszy, czy ich babcia? Czy wszyscy mieli tę samą matkę, a jeśli tak, to kim ona była? Co sprowadziło Toretto do Ameryki? A co z tymi okolicznościami, które sprawiły, że wsiadanie za kółko było dla nich tak ważne? I tak dalej i tak dalej. Jest to rodzaj spekulacji, do których zachęcają filmowcy, kiedy robią niejasne gesty na tle kulturowym postaci, w przeciwieństwie do utrzymywania „rodziny” jako tematu żartobliwego. Byłoby dobrze, gdyby te filmy były jedynie pojazdami do spektaklu, w których priorytetem jest posadzenie kolorowych ludzi za kierownicą. Mniej satysfakcjonujące jest angażowanie się w kultury, które ci ludzie mają reprezentować tak przypadkowo i leniwie.

Obecnie Dominic Toretto czuje się jak worek danych demograficznych, w którym Latynos/Latynos jest tylko zaznaczeniem w ankiecie, co sugeruje, że wszyscy mamy tę samą kulturę i pochodzimy z tego samego miejsca: Dominikany , gdzie wszyscy pijemy Corona i spędzać czas z Donem Omarem. Czy Dominic Toretto jest Latynosem? Tak. Jest idealnym Latynosem — dla marketerów. Jest Kubańczykiem Schrödingera, kimś, wokół kogo można zbudować franczyzę i czerpać wszystkie korzyści z posiadania kolorowej osoby na czele, bez żadnych wad, nikogo nie obrażając. Dominic Toretto jest Latynosem tylko wtedy, gdy podąża się za bułką tartą o smaku sazón, którą przedstawiają filmy. Ale dla każdego innego jest po prostu Vinem Dieselem — facetem, który może być wieloma rzeczami, ale pozostaje najbardziej wartościowy jako facet, który dostaje wielokulturowe tyłki na teatralnych fotelach.



Source link

Advertisment

Więcej

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

Advertisment

Podobne

Advertisment

Najnowsze

Użytkownicy Apple tracą dostęp do swoich identyfikatorów Apple ID bez żadnego wyjaśnienia

Wydaje się, że dziś wieczorem coraz bardziej powszechna jest awaria Apple ID, która dotyka użytkowników Apple. Wiele osób w mediach społecznościowych twierdzi,...

Czasem nie ma nic złego w przyznaniu się do błędu, Apple

Apple ma problem z przyznaniem się do błędu. W marketingu firmy zawsze chodziło o doskonałość, a przyznanie się, że coś jest nie...

Dlaczego Xenomorph z Alien jest wciąż idealnym złoczyńcą science-fiction

Ta funkcja w Ridley Scott Obcy a franczyza, którą uruchomiła, została pierwotnie opublikowana jako część pakiet poświęcony najbardziej ukochanym złoczyńcom science...
Advertisment