Eksperci zastanawiają się, co umowa z EA może oznaczać dla BioWare, The Sims i nie tylko


W dniu 29 września 2025 r. Fundusz Inwestycji Publicznych Arabii Saudyjskiejspółka kapitałowa Silver Lake i firma inwestycyjna Affinity Partners, na której czele stoi Jared Kushner, ogłosiły zamiar przejąć EA za 55 miliardów dolarów. Po sfinalizowaniu przejęcia spółka stanie się prywatna, do portfolio PIF doda kolejnego znanego wydawcę gier wideo i przejmie jednego z największych wydawców gier wideo w ręce właścicieli mających bliskie osobiste powiązania z rządem USA.

Jeśli martwisz się o przyszłość EA, jesteś w dobrym towarzystwie. Przejęcie jest bezprecedensowe pod wieloma względami i rzuca cień na przyszłość studiów EA i niektórych z jej największych franczyz — w tym BioWare, Simowie, Legendy ApexaI Pole bitwy — w wątpliwość. Analitycy branżowi mają różne przewidywania dotyczące tego, co może nastąpić w przyszłości. Jest jednak kilka stałych – a mianowicie to, że EA prawdopodobnie wdroży redukcje wydatków na dużą skalę i sprzeda swoje mniej dochodowe studia.

Wolność w cenie

Zdjęcie: Respawn Entertainment/Electronic Arts

Niektóre firmy inwestycyjne, m.in Wolne rynki kapitałoweprzewidują, że wykup uwolni EA od presji spełnienia oczekiwań inwestorów, a studia pod jego patronatem zyskają swobodę realizacji bardziej ryzykownych i bardziej kreatywnych projektów. Jednak inni analitycy branżowi nie podzielają tej pozytywnej perspektywy, przynajmniej nie całkowicie. Rhys Elliot, dyrektor ds. analityki rynkowej w Alinea, powiedział, że tak pomyślny wynik czeka wielomiliardowa przeszkoda.

Reklama

„20 miliardów dolarów długu grożącego tą transakcją stoi w obliczu tej przewagi” – stwierdził Elliot LinkedInodnosząc się do części ceny nabycia o ratingu B wynoszącej 55 miliardów dolarów, którą EA będzie ostatecznie musiało zapłacić.

A co ma z tym wspólnego „klasa B”? Osoby oceniające zdolność kredytową stosują różne wskaźniki do oceny długów i pożyczek, ale ocena pojedynczego B jest niska, niezależnie od tego, która firma ją ocenia. Pożyczki te są potocznie nazywane „długami śmieciowymi” – ryzykownymi pożyczkami udzielanymi z niewiarygodnych źródeł, z niską szansą na ich pełną spłatę.

Ocena ta została uzyskana pomimo solidnych przepływów pieniężnych EA, które Elliot oszacował na 2 miliardy dolarów, oraz statusu EA jako jednego z niewielu pozostałych głównych wydawców gier wideo w Ameryce Północnej. Firma analityczna Nowe zoo plasuje EA na pozycji wydawcy numer jeden na 37 rynkach, a 31 procent aktywnych graczy regularnie korzysta z co najmniej jednej gry EA. Starszy dyrektor Circany, Mat Piscatella, rozmawiając z firmą Polygon za pośrednictwem poczty elektronicznej, zwięźle nazywa sytuację, którą PIF i Affinity Partners stawiają EA w sytuacji „niepokojącej”.

Prezes DFC Intelligence David Cole rozwija tę kwestię szerzej, zapewniając, że EA odejdzie od kreatywnego podejmowania ryzyka. “[Leveraged buyouts] Historycznie rzecz biorąc, w krótkim okresie towarzyszyły im cięcia i sprzedaż mniej istotnych aktywów” – mówi firmie Polygon w e-mailu. „W dłuższej perspektywie może to pozwolić firmie takiej jak EA skoncentrować się na bardziej kreatywnych, ryzykownych przedsięwzięciach, ponieważ nie jest ona zobowiązana do udziałowców publicznych. Jednak w perspektywie krótkoterminowej spodziewamy się, że skupią się bardziej na głównych generatorach pieniądza i będą starali się zdobyć najwyższą kwotę za „wtórne” prawa własności intelektualnej/produkty”.

Sporty EA

Gracz w EA Sports FC Zdjęcie: EA Sports

Oznacza to franczyzy EA Sports, w tym Madden NFL i EA FC (dawniej FIFA) prawdopodobnie nie staną w obliczu żadnego egzystencjalnego zagrożenia. Cole twierdzi jednak, że spodziewa się, że EA spróbuje je w pewnym stopniu rozszerzyć.

Mniej pewne jest, jak dobrze to wpłynie na wydawcę. Organizacja Freedom Capital Markets, która przyjęła zwyżkowe stanowisko w związku z doniesieniami o przejęciu, jako problem swojego modelu biznesowego uznała poleganie EA na mikrotransakcjach i corocznych publikacjach sportowych – w porządku, gdy działa, kosztownie, gdy nie, jak Jak wynika ze wstępnego raportu finansowego EA ze stycznia 2025 r. Opieranie się na corocznych wydaniach i mikrotransakcjach stawia EA w tej samej sytuacji, w której znajdowało się przed wykupem, tylko zamiast zadowolić inwestorów, teraz EA ma 20 miliardów dolarów długu do spłacenia.

Większa monetyzacja może pomóc EA uzyskać większe zyski z franczyz sportowych, ale strategia ta nie jest niezawodna. EA spróbowało bardziej agresywnej monetyzacji w Apex Legends w 2024 roku i odnotowało spadek liczby graczy, a w rezultacie przewidywane przychody, pomimo cofnięcie niektórych zmian. Firma Newzoo umieściła grę Battle Royale udostępnianą na żywo firmy Respawn na ósmym miejscu wśród najbardziej dochodowych produktów EA w USA w okresie od sierpnia 2024 r. do sierpnia 2025 r., tuż za Dragon Age: The Veilguard (chociaż zajmowała piąte miejsce w Europie). Na pierwszy rzut oka słabo działająca gra wieloosobowa świadczona na żywo na rynku przesyconym podobnymi grami wydaje się czymś, od czego EA odeszłaby pod ciężarem nowego zadłużenia. Cole twierdzi jednak, że jego zdaniem jest to dokładnie obszar, na którym EA skoncentruje swoje kreatywne podejmowanie ryzyka w dającej się przewidzieć przyszłości – na obszarze generującym wysokie przychody i posiadającym potencjał wzrostu.

Apex i pole bitwy

Czołg w Battlefield 6 z żołnierzami kucającymi przy nim na drodze, podczas gdy inny czołg rozbija się o budynek w tle. Zdjęcie: Battlefield Studios/Electronic Arts

Legendy Apexa z pewnością dobrze zarabiał w przeszłości. W 2022 roku EA poinformowało, że od premiery w 2019 roku wygenerowało ponad 2 miliardy dolarów, a po ogłaszając niższe przewidywane przychody w 2024 rokuWilson powiedział, że EA zobowiązało się do wprowadzenia „systematycznych zmian”. Legendy Apexa konkurencyjny w przestrzeni strzelanek dla wielu graczy. Nie gwarantuje to jednak przyszłej stabilności. Cole twierdzi, że odpowiednia oferta zawsze może przekonać EA do odciążenia Legendy Apexa samodzielnie lub w całości Respawn, niezależnie od potencjału zarobkowego studia.

Tymczasem eksperci wydają się być zgodni, że od tego zależy przyszłość DICE Pole Bitwy 6. Freedom Capital Markets wierzy, że EA leczy Pole Bitwy 6 jako eksperyment mający na celu wyłamanie się ze sportowego modelu i próbę dotarcia do segmentów odbiorców, do których nie był w stanie dotrzeć od lat. Cole twierdzi, że ocena przyszłości EA prawdopodobnie będzie uwzględniać „co firma myśli o konkurowaniu z Call of Duty w przyszłości i czy BF6 nabierze tempa w tym kierunku”. Jeśli EA nie widzi przyszłości dla Battlefielda, Cole przewiduje, że DICE prawdopodobnie zostanie sprzedane.

Cole uważa, że ​​selektywne wyprzedaże będą prawdopodobnie charakteryzować podejście EA do innych studiów i franczyz. Mniejsze studia posiadające w nazwie mniej dobrze zarabiających tytułów, takie jak Criterion, są bardziej narażone na sprzedaż niż zamknięcie. Osoby pełniące funkcje pomocnicze, tak jak Motive w przypadku DICE i Pole Bitwy 6mogą być sprzedawane niezależnie lub w pakiecie ze studiem, z którym blisko współpracowali. Wyprzedaże mogą wydawać się bardziej atrakcyjne niż zamknięcia, ale zwykle poprzedzają je redukcje personelu i agresywne redukcje wydatków. Elliot spodziewa się wielu zwolnień poza EA Sports, szczególnie w studiach, które nie tworzą gier udostępnianych na żywo. Przewiduje również, że studia poniosą dalsze straty w wyniku drenażu mózgów, gdy członkowie zespołu zrezygnują w proteście przeciwko rozszerzeniu łamania praw człowieka przez nowych współwłaścicieli EA oraz ich powiązania z polityką prezydenta USA Donalda Trumpa skierowaną przeciwko LGBTQ+.

Simsy i BioWare

metacritic-response-to-dragon-age-the-veilguard-review-bombing.jpg

Powiązania te wzbudziły obawy o przyszłość społeczności graczy The Sims. Cole twierdzi jednak, że EA z większym prawdopodobieństwem sprzeda mniejsze nieruchomości Maxis, takie jak SimCity i Spores, i rozstanie się z podstawową serią Sims jedynie w zamian za ofertę premium. Cole wierzy w drastyczne zmiany Simsy 4 są również mało prawdopodobne, głównie ze względów ekonomicznych. Simsy 4 była czwartą najbardziej dochodową grą EA w okresie od sierpnia 2024 r. do sierpnia 2025 r., ustępując jedynie swoim podstawowym franczyzom sportowym. W 2023 roku EA o tym poinformowało zagrało ponad 70 milionów ludzi Simsy 4przy znacznym wzroście liczby graczy po przejściu gry do trybu darmowego i większej niż kiedykolwiek liczbie nowych graczy kupujących pakiety rozszerzeń.

To, czy EA będzie w stanie zatrzymać tych graczy i zachęcić nowych właścicieli do wydawania pieniędzy w przyszłości, to inna sprawa. Podczas Prezentacja GDC w oparciu o A badanie Maxis przeprowadzone w 2022 rbyły producent Maxis, Phillip Ring, powiedział, że 43 procent graczy Sims 4 określiło się jako osoby nieheteroseksualne, a 17 procent jako osoby transpłciowe lub o płynnej płci. Dyrektor generalny EA, Andrew Wilson, stwierdził, że przejęcie nie będzie miało wpływu na wartości EA, chociaż Elliot — i niektórzy pracownicy EA — wyraził obawy, czy EA zmniejszy w swoich grach inkluzywność i inne tak zwane elementy „polityczne”. Innymi słowy, nie można brać pod uwagę reprezentacji i inkluzywności na zewnątrz The Sims 4, ale może nie być już priorytetem w przyszłych aktualizacjach lub współpracy. Gdyby tak było, EA zaniedbałoby niemal połowę odbiorców gry.

Analitycy są zgodni co do tego, że po sfinalizowaniu sprzedaży BioWare prawdopodobnie nie pozostanie w EA. Elliot powiedział, że BioWare prawdopodobnie znalazło się na celowniku EA już po dziesięciu latach trudnych prac rozwojowych i wydań. najnowszy, Dragon Age: Strażnik Zasłonycierpiał burzliwy cykl rozwoju i wielokrotne zmiany kierunku, po czym spadł To o 50 procent mniej niż wewnętrzne oczekiwania EA dotyczące liczby graczy. Biorąc pod uwagę historię studia w podkreślaniu postaci LGBTQ+, Elliot powiedział, że EA może postrzegać BioWare jako jeszcze większe obciążenie pod władzą nowych właścicieli. Cole w podobny sposób nazywa BioWare i jego franczyzy „głównymi kandydatami” do sprzedaży, albo indywidualnie – na przykład Mass Effect trafia do jednego kupującego, podczas gdy Dragon Age zostaje przejęty przez innego – lub jako jedna całość.

Oczekuje się, że przejęcie EA zakończy się w pierwszym kwartale roku podatkowego 2027, który rozpoczyna się 1 kwietnia 2026 r. Możliwe, że EA może rozpocząć redukcję zatrudnienia i przygotowywać się do sprzedaży niektórych swoich obiektów na sprzedaż wcześniej, Elliot spodziewa się jednak, że zwolnienia i inne redukcje wydatków będą kontynuowane w 2028 r., a nawet później.



Source link

Advertisment

Więcej

Advertisment

Podobne

Advertisment

Najnowsze

To etui na klawiaturę do iPhone’a ma opcjonalną wagę, która poprawia jego wyważenie

Akko, firma najbardziej znana z klawiatur, klawiszy i przełączników, ma wypuściło na rynek własną obudowę z klawiaturą dla iPhone'a. MetaKey wygląda bardzo podobnie...

1Password twierdzi, że może naprawić bezpieczeństwo logowania dla agentów przeglądarki AI

Rozszerzenie przeglądarki 1Password automatycznie wpisuje hasła podczas przeglądania, a teraz firma stworzyła podobne narzędzie dla botów AI przeglądających sieć w Twoim imieniu, ale...

Ten uwielbiany przez nas robot mopujący typu squircle jest tańszy niż kiedykolwiek

Prime Big Deal Days Amazona przyniosło mnóstwo wspaniałych rzeczy oferty odkurzaczy robotów — tak wiele, że poczuliśmy się zobowiązani umieścić je wszystkie w...
Advertisment