Guillermo Del Toro Karmazynowy Szczyt to jeden z najwspanialszych filmów, jakie kiedykolwiek oglądałem. Scenografia Allerdale Hall, zbudowana na potrzeby filmu, ocieka atmosferą od chwili wejścia do środka Edith Cushing (Mia Wasikowska). Zielone ściany, patchworkowy dach, przez który wpada do środka śnieg, krwistoczerwona glina gromadząca się pod posiadłością… Karmazynowy Szczyt to doznanie wizualne, do którego często wracam. To także film, który do dziś jest mylony z czymś, czym nie jest: horrorem.
Patrząc na reklamę Universal Pictures Karmazynowy Szczytmożna zrozumieć, dlaczego widzowie spodziewali się znacznie straszniejszego filmu. The przyczepa tworzy paranormalny horror, kładący nacisk na jump-scary i nadprzyrodzoną obecność doprowadzającą Edith do szaleństwa. To intrygujący wstęp na film, ale jednocześnie szalenie odległy od faktycznej fabuły tego filmu, w którym Edith Cushing wychodzi za mąż za angielskiego baroneta Thomasa Sharpe’a (Tom Hiddleston) i tragicznego romansu, który się rozwija. Ponadto, Karmazynowy Szczyt pojawia się także nazwisko Del Toro, a twórca filmu miał wówczas ugruntowaną pozycję mistrza horroru dzięki filmom takim jak The Kręgosłup diabła I Labirynt Pana — nawet jeśli jego ostatni film przed tym był zdecydowanie nie strasznym eposem science-fiction Pacyfik.
Marketing Karmazynowy Szczyt co jest horrorem, według Del Toro ostatecznie skazało film na porażkę dla reżysera. (Zebrał mieszane recenzje i zarobił 74,7 miliona dolarów przy budżecie 55 milionów dolarów; nieźle, ale też nie wspaniale).
„To, co zawsze, gra słów zamierzona, będzie nawiedzać ten film, to fakt, że został sprzedany jako horror” – powiedział Del Toro Sęp w 2024 r. „Ale pamiętam wyraźnie, kiedy mieliśmy spotkania [about promotion]wszystkie miały na celu przyciągnięcie widzów horrorów na weekend otwarcia. I wiedziałem, że jesteśmy zgubieni!”
Z Karmazynowy Szczyt Ukazując się w środku upiornego sezonu 16 października 2015 r., wystawny gotycki romans nigdy nie miał szansy uwolnić się od pułapek horroru. Ale najwyraźniej Universal nie pomógł.
„Mówiłem: «Powinieneś promować romans i tajemnicę»” – Del Toro powiedział Vulture. „Ostatnią rzeczą, którą chcesz zrobić, to promować to jako horror”.
Horror to gatunek o wiele bardziej otwarty i ekspansywny, niż mogłoby się wydawać. Jest horror paranormalny, horror queer i horror ciała, żeby wymienić tylko kilka. Pod wieloma względami nie mylisz się, jeśli to powiesz Karmazynowy Szczyt zawiera elementy horroru w swoim tekście. To, co Edith spotyka z rąk Thomasa i jego siostry Lucille Sharpe (Jessica Chastain), mimo że bardziej zakochuje się w Thomasie, a on w niej, jest przerażające. Ale ostatecznie horror Karmazynowy Szczyt przekazuje mniej informacji o zjawiskach nadprzyrodzonych, jak to było reklamowane. Zamiast tego, jak podsumowuje sama Lucille, „horrorem była miłość”.
Potworność miłości jest podstawą literatury gotyckiej (wystarczy spojrzeć na Daphne Du Maurier Rebeka i Charlotte Brontë Jane Eyre), ale jest to także utwór, który trudno sprzedać publiczności. Powodem jest to, że można go używać do podkategorii. Gdybym miał porównać Karmazynowy Szczytgotycki romans, do hiszpańskiego filmu Del Toro z 2001 roku Kręgosłup diabłagotycki horror, różnica jest wyraźna. Karmazynowy Szczyt priorytetowo traktuje miłość pomiędzy Edith i Thomasem, a także toksyczny i kazirodczy związek pomiędzy Thomasem i Lucille, na tle nadprzyrodzonym, aby stworzyć napięcie i podkreślić przerażające głębiny, w które zagłębiamy się dla ludzi, których kochamy. Tymczasem, Kręgosłup diabła podąża za młodą sierotą nawiedzaną przez ducha, który chce rzucić światło na prawdziwe potwory – mianowicie na opiekuna, który powinien opiekować się sierotami, a nie źle je traktować.
Różnica między gotyckim horrorem a gotyckim romansem może wydawać się wytarta, ale dla widzów ma znaczenie, który jest który. Pamiętam, że oglądałem Karmazynowy Szczyt ponieważ wyglądało to jak horror o zjawiskach nadprzyrodzonych. Fakt, że w ogóle mi się spodobał, mimo że była to „historia miłosna z duchami”, a nie historia o duchach, jak ją reklamowano, był szczęśliwym zbiegiem okoliczności. Nic więc dziwnego, że widzom horrorów zrobiło się zimno.
To nie pierwszy raz, kiedy Del Toro ma w swoich filmach własne słowa„skrępowany i utykany przez błędny marketing”. Rozmawiam z Różnorodnośćreżyser wyjaśnił, że najnowszy film, nadchodząca gotycka adaptacja science-fiction powieści Mary Shelley Frankensteinabył nie horror: „To dla mnie pełna emocji historia. Jest równie osobista jak wszystko inne. Zadaję pytanie dotyczące bycia ojcem, synem… Nigdy nie robię horroru”.
Biorąc pod uwagę historię złego marketingu, nic dziwnego, że Del Toro uparcie stara się wyprzedzić marketingową stronę rzeczy, aby Frankensteina nie wpada w tę samą pułapkę. Niestety dla Karmazynowy Szczytta łódź już dawno odpłynęła, ale to nie powinno powstrzymywać Cię od ponownego rozważenia tej tragicznej historii. Jeśli szukasz naprawdę oszałamiającego filmu, który oddaje emocjonalną intensywność literatury gotyckiej w formie wizualnej, z gwiazdorską obsadą, lub po prostu chcesz obejrzeć jeden z najlepszych filmów Del Toro wcześniej Frankensteina wychodzi, nie mogę polecić Karmazynowy Szczytboleśnie niezrozumiane arcydzieło, wystarczy.