Evan Goldberg, wiceprezes wykonawczy Oracle NetSuite, charakteryzuje ostatnią falę generatywnej sztucznej inteligencji jako realizację długoterminowych obietnic dotyczących sztucznej inteligencji.
W niedawnym wywiadzie dla Computer Weekly u dostawcy Konferencja SuiteWorld w Las Vegas opowiedział o własnej historii związanej ze sztuczną inteligencją i potwierdził jej potencjalną wartość biznesową.
Poniżej znajduje się skompresowana i zredagowana wersja tej rozmowy.
Sztuczną inteligencją zainteresowałeś się podczas studiów matematyki stosowanej na Harvardzie w latach 80.? Powiedz mi o tym.
Miałem też nieudaną wycieczkę do laboratorium AI na MIT [Massachusetts Institute of Technology]. Zamierzałem zrobić doktorat ze sztucznej inteligencji. Przez wiele lat pracowałbym w zapomnieniu. Teraz byłbym w czasach świetności!
Jak generatywna sztuczna inteligencja sprawdza się u klientów NetSuite, którzy są bardzo praktycznymi ludźmi biznesu?
No cóż, o to pytają. Różni się to od innych osiągnięć technologicznych, takich jak kryptowaluty i inne rzeczy, w których staramy się dowiedzieć, jak możemy coś zrobić dla klienta, ale niekoniecznie otrzymujemy od nich wiele próśb. To jest bardzo różne. Myślę, że ponieważ klienci eksperymentują z tym w życiu osobistym, zapala się pewna myśl o tym, jak może im to pomóc w życiu zawodowym. Na pewno dostajemy pytania na ten temat.
Jest to obszar, który intryguje mnie od kilkudziesięciu lat. Zawsze wiedziałem, że ostatecznie może to być silnik zapewniający świetne spostrzeżenia i doskonałą pomoc, pomoc w produktywności, widoczności i wszystkich tych rzeczach, które próbowaliśmy zrobić, a teraz wydaje się, że potencjalnie nadszedł czas .
Czy przeprowadziłeś badania wśród klientów, aby dowiedzieć się, jakie przypadki użycia badają?
Cóż, pracowaliśmy z tradycyjna sztuczna inteligencja przez wiele lat. Zatem takie badania zostały już przeprowadzone. Rozmawiam z ludźmi, którzy zarządzają łańcuchami dostaw. Jakie są ich największe problemy i jak możemy je rozwiązać, a potem zastanawiamy się, jak mogą wykorzystać sztuczną inteligencję. Nasze wykorzystanie sztucznej inteligencji tak naprawdę wynika z rozmów z klientami o ich największych i najtrudniejszych problemach w prowadzeniu firmy, a następnie zastanawiania się, jak podłączyć sztuczną inteligencję, aby lepiej je rozwiązać, zamiast mówić: „Gdzie możemy podłączyć sztuczną inteligencję?”
Ponieważ wiemy już bardzo dużo o tym, czego chcą nasi klienci. Chcą móc lepiej zatrudniać, robić więcej dla swoich klientów, chcą móc szybciej tworzyć swoje produkty, dostarczać je szybciej, bardziej niezawodnie, prowadzić swój biznes z większym zyskiem. To się nie zmieniło. Zatem, jeśli zejdziesz na niższy poziom, zapytasz: „Jakie są wąskie gardła w przedsiębiorstwach ludzi?” I „w jaki sposób możemy wykorzystać tę nową technologię do odblokowania niektórych wąskich gardeł, czyli rzeczy, które trwają zbyt długo? Wykorzystujesz zbyt wiele zasobów, odwracając ich uwagę od podstawowych zadań związanych z rozwojem i budowaniem biznesu?
Czy postrzegają GenAI jako sposób na obejście niedoborów umiejętności?
To świetne pytanie. Myślę, że niekoniecznie już to wiemy. Z pewnością są firmy, w których można sobie wyobrazić, że generatywna sztuczna inteligencja może w pewnym stopniu podnieść poziom ludzi. Ale znowu uważam, że nie mamy jeszcze w tym wystarczającego doświadczenia. I oczywiście mamy problem z halucynacjami, czy jakkolwiek by to nazwać. A jeśli chodzi o prowadzenie firmy, nie można mieć wielu nieścisłości.
Myślę, że w końcu zobaczymy, jak może to zwiększyć zdolności ludzi. Na razie myślimy głównie o umożliwieniu ludziom skupienia się na najważniejszych elementach swojej pracy, zamiast konieczności zmiany tego, co robią i zapewniania im większych umiejętności. Myślę jednak, że jest to potencjalna funkcja.
Czy byłeś zaskoczony Czatuj z GPTjako osoba od dawna zainteresowana sztuczną inteligencją?
Byłem zaskoczony, jak nagle i tak szybko wzrosło o tak wiele poziomów. Jest wokół tego tyle energii, że myślę, że przez kilka następnych lat będziemy świadkami ciągłego postępu i będzie to naprawdę ekscytujące. W przypadku NetSuite niekoniecznie napędzamy postęp w dziedzinie sztucznej inteligencji. Zależy nam na wykorzystaniu osiągnięć sztucznej inteligencji. Oracle jest w pewnym stopniu i rzeczywiście jest współpracę z Cohere.
Myślę jednak, że tym, co możemy potencjalnie pionierami, nie są tak naprawdę duże modele językowe. Myślę raczej o modelach wielkoliczbowych – o tym, jak wykorzystamy wszystkie nasze dane. Być może tradycyjna sztuczna inteligencja lub nowe jej typy będą skuteczniejsze w wydobywaniu wzorców z danych. Myślę, że duże modele językowe świetnie nadają się do przekazywania wniosków i interakcji z Tobą, aby udoskonalić to, czego naprawdę szukasz. Ale pod przykryciem mogą kryć się inne rodzaje sztucznej inteligencji. Myślę, że to, co się dzieje, to tzw technologia sieci neuronowych leżący u podstaw generatywnej sztucznej inteligencji wydaje się czerpać korzyści z komputerów i procesorów graficznych o wysokiej wydajności. W uczynienie ich potężniejszymi, a w rezultacie tańszymi, potrzeba tyle energii i wysiłku, że podobny postęp można zaobserwować w innych obszarach sztucznej inteligencji.
W innym temacie, kiedy się spotkałem ty i twój kolega Nicky Tozer [EMEA senior vice president at Oracle NetSuite] w lutym w Londynie, oboje jesteście bardzo optymistyczni, jeśli chodzi o gospodarkę. Powiedziałeś, że czasy załamania gospodarczego sprzyjają powstaniu nowych firm, ponieważ panuje dyscyplina w zakresie pieniędzy, które nie są łatwe do zdobycia. Czy widzisz oznaki, że to prawda?
Myślę, że na całym świecie widzimy ten sam rodzaj energii w tworzeniu przedsiębiorstw, co zawsze. Myślę, że w obliczu obecnego rozwoju przedsiębiorstw nadal istnieje pewna niepewność co do kierunku rozwoju sytuacji. Może to sprawia, że firmy nieco dokładniej analizują każdy ruch, który zamierzają wykonać, ale nadal to robią, nadal robią to, czego potrzebują, aby się rozwijać. To dobry czas.
Mamy grupę firm zajmujących się nowymi technologiami, które wyrastają znikąd, ponieważ chcą wykorzystać całą tę nową, ekscytującą technologię w wyjątkowy sposób. Każdego dnia widzę, jak powstaje wiele firm zajmujących się sztuczną inteligencją. W San Francisco znajduje się epicentrum niektórych firm zajmujących się generatywną sztuczną inteligencją. Myślę jednak, że zastosowanie sztucznej inteligencji w różnych branżach stwarza szansę dla wszystkich na całym świecie. Te umiejętności można zdobyć w dowolnym miejscu i na całym świecie. Myślę, że to świetny czas dla przedsiębiorców.