Gdzie to wszystko się zaczęło
„Podobnie jak wiele innych, moim pierwszym doświadczeniem z szokiem systemowym była kontynuacja”, zaczyna się założyciel i dyrektor generalny Nightdive Stephen Kick, który opowiada o grze podczas jedzenia lunchu z przyjaciółmi w szkole. Po podzieleniu się, jak bardzo kochał okres półtrwania, jego przyjaciel Marshall zasugerował, aby System Shock 2 próbował. „Następnego dnia wrócił do stołu i wręczył mi duże pudełko. Tej nocy zainstalowałem grę i zostałem natychmiast urzeczony. Każdy aspekt jej zakrzepowany w niezapomniane wciągające wrażenia, które wciąż daje mi dreszcze za każdym razem, gdy o tym myślę”.
W tym czasie nie wiedział, że ten kluczowy moment przyczyniłby się później do założenia Nightdive w 2012 roku, kiedy Kick miał nostalgiczne pragnienie odtworzenia System Shock 2. Nie jest w stanie uruchomić swojej gry, i niezdolna do ponownego zamieszczenia na platformach cyfrowych, Kick zaczął dotrzeć do posiadaczy licencji i został ostatecznie nagrodzony prawami do ponownego wydania systemu Systemu 2 2013 r.
“Po Szok systemowy: Enhanced Edition Wprowadzone myszy i inne poprawy jakości życia, wiedzieliśmy, że mamy wyjątkową okazję do ponownego wprowadzenia świata gier na jedno z najbardziej wpływowych i pomijanych doświadczeń, jakie kiedykolwiek stworzono. Następnie podjęto decyzję o zgromadzeniu zespołu w celu przerobu szoku systemowego, aby nie tylko uhonorować oryginał, ale także świętować dziedzictwo, które stworzył, „wyjaśnia.” Chociaż ogłosiliśmy już ulepszoną edycję Systemu Shock 2, sukces remake’u spowodował, że obróciliśmy się i ponownie oceniliśmy nasze cele dla systemu szoku 2: Ulepszona edycja, co najmniej doprowadziła do remisji, która jest znacznie wielka, która jest wielka, która jest wielka.
Dlaczego więc ten stopień z System Shock 2: 25. rocznica Remaster (wcześniej System Shock 2: Enhanced Edition) nie doprowadził do kolejnego przeróbki?
Remaster vs. Remake
„Dzięki System Shock 2 gra była już w stanie gry, potrzebowała tylko takiej samej opieki i uwagi, jaką przynieśliśmy w innych grach, nad którymi pracowaliśmy z tego pokolenia” – wyjaśnia Kick. „Ulepszona grafika, wydajność i możliwość gry na konsoli – więc postanowiono ją zremastrować grę zamiast całkowicie jej przerobić”. Misja Nightdive wykracza poza „Sprowadzanie Lost and Forgotten Games From the Depths” z zaangażowaniem w zachowanie gry. Jak zauważa deweloperka, Alex Lima, remastry i przeróbki to „dwa bardzo różne podejścia” do ochrony gier.
„W remake’u mamy swobodę korzystania z nowoczesnych silników i musimy szukać konkretnego rodzaju talentu podczas montażu zespołu programistów. W remasteru dostosowujemy starszy kod źródłowy i dużo inżynierii odwrotnej, gdy ten kod źródłowy zostanie utracony”.
Jeśli uważasz gry jako sztukę, takie jak wiceprezes ds. Rozwoju biznesu, który robi Larry Kuperman, remaster jest bliżej pracy renowacji wykonanej ze starymi obrazami, podczas gdy przeróbki są podobne do tworzenia repliki. „Gry są formą sztuki interaktywnej i powinny być zachowane, ponieważ sztuka zasługuje na zachowanie” – mówi Kuperman. Możliwość wykorzystania jak najwięcej oryginalnej treści gry jest nie tylko cenna z punktu widzenia ochrony, ale także z moddingu.
„W remasteru przestrzegamy standardów modowania, które oryginalni programiści lub społeczność już ustanowili. W remake’u jesteśmy w stanie stworzyć ekosystemy moddingowe z nowoczesnymi praktykami i standardami. W sumie robimy zarówno z pasją, i od publiczności decydować, który z nich faworyzuje”. „Zdecydowaliśmy się na remaster, ponieważ bardzo dbamy o bazę fanów System Shock 2 i wiemy, że społeczność moddingowa zbudowała wokół tej gry, która skorzystałaby z dodania zaawansowanych funkcji. Remake również byłby świetny, ale nie wpłynąłby na społeczność moddingową tak pozytywną, jak ten remaster”.
Przenosząc horror do Xbox
Moddery nie są jedynymi, którzy skorzystają z ulepszeń System Shock 2: 25. rocznica Remaster. Dzięki bogactwu poprawek i ulepszeń gra kształtuje się, aby być bardziej przystępna niż kiedykolwiek. Na przykład, badając przerażające korytarze von Brauna, jedną z pierwszych rzeczy, które zauważysz, są ulepszenia wizualne gry. „Menu i elementy interfejsu użytkownika w grze zostały zaktualizowane do aktywów o wysokiej rozdzielczości, zapewniając lepszą przejrzystość i czytelność”, potwierdza Lima.
„Rodzina systemów Xbox ma rodzaj sprzętu, o którym gracze PC w latach 90. mogli tylko marzyć, i wykorzystujemy ten dodatkowy mięsień” – dodaje programista Lexi Mayfield. „Gra działa natywnie przy rozdzielczości 4K na Xbox One X i Xbox Series X | S z 120 Hz obsługiwaną również w wersji Xbox Series X | S.” To nie tylko wygląda – System SHOCK 2: 25. rocznica Remaster również gra lepiej.
„Renderer 3D używany przez silnik„ Dark ”System Shock 2 został zmodernizowany. Można spodziewać się zasobów o wysokiej rozdzielczości, nowoczesnych materiałów i shaderów, wsparcia okluzji otoczenia i wielu wąskich gardeł starszego Renderera”, wyjaśnia Mayfield. Zgodnie z oczekiwaniami w grze wydawającej grę na konsolach, System Shock 2: 25. rocznica Remaster oferuje kompleksowe wsparcie kontrolera.
„Każdy interfejs w grze, od ekranów PDA po narzędzia hakerskie, można teraz szybko nawigować z podkładką kierunkową i przyciskami twarzy. Rykling między interfejsami PDA odbywa się za pomocą wyzwalaczy, a interfejsy tabelaryczne na tych ekranach są obarte z zderzakami”.
Możesz zrobić więcej z zderzakami niż cykl między ekranami, dzięki nowo dodanemu systemowi QuickBar w grze. Teraz przełączanie między bronią a moce PSI jest zarówno szybsze, jak i łatwiejsze dzięki dwóm szybkim prętom związanym domyślnie w lewym i prawym zderzakach. „Możesz także spowolnić swój cel ze względu na dokładność, a zamiast wielu szczupłych przycisków jest teraz pojedynczy szczupły przełącznik, który używa drążka sterującego w kierunku szczupłym”.
Jeśli domyślna konfiguracja nie działa dla Ciebie: „Niemal każda kontrola oprócz patrzenia i chodzenia z analogowymi patykami może zostać ponownie ujęta. Możesz nawet zamienić patyki na konfigurację Southpaw, jeśli wolisz”. A jeśli wolisz trzymać się myszy i klawiatury, Mayfield zapewnia: „My też tam przykryliśmy”. Chociaż zespół nie może jeszcze zagłębić się w żaden z nich, wieloosobowy gracz i spółdzielnia są w opracowywaniu System Shock 2: 25. rocznica Remaster. „Funkcjonalność Crossfer jest również obsługiwana, umożliwiając graczom na różnych platformach łączyć się i grać razem”, zauważa Lima.
Spojrzenie na przyszłość
Remaster System Shock 2 Nightdive nie jest wysoce wypolerowanym ponownym wyobrażeniem; To ta sama gra, którą pamiętasz z 1999 roku… ale lepiej. Dzięki ulepszeniom wizualnym, zoptymalizowanej wydajności i pełnej obsłudze kontrolera gracze Xbox czekają na prawdziwą ucztę.
Być może więcej niż jeden. Z kilkoma projektami w aktywnym rozwoju, w tym niektórymi bardzo wymaganymi fanami fanów, zespół Nightive nie wykazuje żadnych oznak spowolnienia. Chociaż pełny przeróbka System Shock 2 nie ma na liście (jeszcze), z pewnością nie jest to poza dziedziną możliwości.
Według Stephena Kick: „Nasz zespół pracuje w świecie szoku systemowego od 10 lat i nie mogłem wymyślić bardziej wykwalifikowanej grupy programistów, aby zająć się takim projektem, gdybyśmy zdecydowali się na to, aby to zrobić”.
Niezależnie od tego, czy jesteś pierwszorzędnym, czy długoletnim fanem, Nightdive oczekuje na wizytę na pokładzie von Braun, gdy System Shock 2: 25. rocznica uruchamia się 26 czerwca 2025 r. Dla Xbox One, Xbox Series X | S, PS4, PS5, Nintendo Switch i PC (PC (ParaW GogW Pokorny).