Kiedy w 2018 r. Adam Mosseri przejął Meta należącą do Instagrama na stanowisku dyrektora generalnego, aplikacja doświadczała tego, co później nazwałby „niepiatkowymi” i płaskowyżem w zaangażowaniu użytkowników, częściowo dzięki zaciekłej konkurencji z nowej aplikacji: Tiktok. Instagram oszacował w 2019 r., Że 23 procent spadku czasu spędzonego na Instagramie w USA było spowodowane tiktokiem. Aplikacja wideo Bytedance wciąż rozwijała się o początek pandemii Covid-19. „Nie możemy tego wszystkiego wyjaśnić, ale w tym momencie jasne jest to, że musimy się dostosować i zrobić to szybko”, napisał Mosseri do swojego zespołu w marcu 2020 r.
Mosseri opisał tragiczną sytuację podczas zeznania w procesie antymonopolowej Federalnej Komisji Handlu przeciwko meta, w której rząd twierdzi, że firma nielegalnie zmonopolizowała rynek osobistych usług w sieciach społecznościowych, kategorii, która według niej obejmuje Snapchat, ale nie bardziej ukierunkowane na rozrywkę aplikacje, takie jak YouTube lub Tiktok. Świadectwo Mosseri podkreśliło, jak wiele Instagramu postrzega się jako w konkurencji z Tiktok, ale pokazało również, że nawet gdy treść rozrywkowa staje się większą częścią jego ofert, łączenie się z przyjaciółmi jest nadal centralną częścią jej usługi – co oznacza, że może być odpowiednim rynkiem dla sądu, aby znaleźć ją monopolizuje.
Od jego ostrzeżenia z marca 2020 r. Instagram odniósł większy sukces, częściowo dzięki poprawie zaleceń AI dotyczące rolki. Ale Tiktok nadal reprezentuje „najcięższą konkurencję, z którą się mieliśmy”. Ponieważ Instagram starał się skuteczniej konkurować z Tiktok w budowaniu bębnów, Tiktok stał się bardziej podobny do Instagrama, zeznał Mosseri. Choć uważał Tiktok za bardziej „wrażenia z blachy”, w których użytkownicy pasywnie oglądają filmy, teraz uważa to za „tak samo partycypacyjne, jak my w tym momencie”. Tiktok aktywnie próbuje zaangażować połączenia użytkowników z przyjaciółmi, zeznał, zauważając, że wdrożył kanał do oglądania filmów znajomych. (Kierownictwo Tiktok zeznało wcześniej w procesie, że tylko 1 procent filmów oglądanych na platformie przechodzi za pośrednictwem tej karty).
Meta podkreślił podczas procesu, że łączenie się z przyjaciółmi i rodziną stało się mniejszą częścią swojej działalności w obliczu presji konkurencyjnej. Ale zeznania Mosseri podkreśliło, że pomoc użytkownikom w kontaktach z przyjaciółmi jest nadal podstawowym przypadkiem użycia na Instagramie, a sposób, w jaki uważa się od rywali. Mosseri powiedział w filmie z 2024 roku na swoim koncie na Instagramie, że powodem, dla którego aplikacja nie rozszerzy się na długie wideo, było to, że nie było tak sprzyjające udostępnianiu z przyjaciółmi. „Nadal uważam, że przyjaciele są ważną częścią tego doświadczenia”, zeznał, choć podzielił się również, że w miarę wzrostu aplikacji „odsetek aplikacji wydanej na treść przyjaciela spadł”.
„Instagram zawsze będzie musiał skupić się na przyjaciół”, napisał Zuckerberg w e -mailu 2018 do Mosseri. Dodał, że nawet jeśli rośnie w zakresie większej rozrywki, „nigdy nie może być wyłącznie dla danych publicznych lub przestanie być produktem społecznym”.
Mosseri wypełnił również lukę między wcześniejszymi zeznaniami Zuckerberga, który zeznał o wszystkich sposobach, w jaki Facebook pomógł Instagramowi rozwinąć się, a współzałożyciel Instagrama i były dyrektor generalny Kevin Systrom, który ostatecznie zeznał, że Zuckerberg wycofał zasoby z Instagrama na rzecz Facebooka. Mosseri objął stanowisko dyrektora generalnego, kiedy Systrom odszedł w 2018 roku, i dał trzecie spojrzenie na kluczowe pytanie, czy Meta pomogła w rozwoju Instagrama w sposób, w jaki nie mógł inaczej, lub czy kupił mu, aby zgnieść powstającego konkurenta, a później pozbawił go zasobów.
Mosseri przyszedł na Instagram z roli w Meta, więc znał kultury i chwyt w obu organizacjach. „Jako nowy członek zespołu Instagram i poprzedni członek zespołu na Facebooku siedziałem w środku” – zeznał. Mosseri zauważył, że w pewnym sensie Instagram „moim zdaniem dryfował kulturowo nieco zbyt daleko. Kiedyś nazywaliśmy Instagram jako własną firmę, a tak nie jest”. Widział Dlaczego założyciele Instagrama byli zdenerwowani Z niektórymi zmianami dokonanymi przez Facebooka w celu zmniejszenia promocji Instagrama z Facebooka, ale widział obie strony. „Nie zgodziłem się z niektórymi osobiściemi zmianami, ale myślałem również, że są one stworzone więcej niż musieli”.
Ostatecznie, Mosseri zeznał, że decyzja Facebooka o zakupie Instagrama może stać się „jednym z najlepszych przejęć wszechczasów”. Instagram mógł uzyskać dostęp do zasobów i doświadczenia Facebooka, a Facebook uzyskał dostęp do unikalnych talentów założycieli Instagram do opracowania innowacyjnych produktów – coś, co Meta musiałaby wyprzedzić konkurencję w nadchodzących latach. Obie firmy, powiedział, „bardzo przyniosły korzyści”.