Kanały należące do Disneya, w tym ABC i ESPN, zostały usunięte z oferty DirecTV w niedzielę po tym, jak rozmowy o zawarciu nowej umowy dystrybucyjnej między firmami upadły. Zaciemnienie rozpoczęło się w połowie transmisji turnieju tenisowego US Open przez ESPN i tuż przed inauguracją sezonu NFL w nadchodzący weekend.
DirecTV i Disney obwiniają się wzajemnie o spowodowanie blackoutu. Pewne jest tylko to, że cierpi około 11 milionów abonentów DirecTV.
DirecTV twierdzi, że uniemożliwia się mu oferowanie bardziej elastycznych pakietów, które mogłyby lepiej odpowiadać zainteresowaniom konsumentów, a Disney „odciąga konsumentów” od telewizji sieciowej, przenosząc treści do serwisów streamingowych należących do Disneya, takich jak Hulu i Disney Plus. Według DirecTV Disney jest również oskarżany o dołączenie żądania w ostatniej chwili o zrzeczenie się wszelkich roszczeń, że jego zachowanie jest antykonkurencyjne.
„Firma Walt Disney Co. po raz kolejny odmawia przyjęcia jakiejkolwiek odpowiedzialności wobec konsumentów, partnerów dystrybucyjnych, a teraz także amerykańskiego systemu sądowniczego” Rob Thun, dyrektor ds. treści w DirecTV, powiedział w oświadczeniu:„Disney zajmuje się tworzeniem alternatywnych rzeczywistości, ale to jest prawdziwy świat, w którym wierzymy, że zarabiasz na swoje i musisz odpowiadać za swoje czyny. Chcą nadal dążyć do maksymalizacji zysków i dominującej kontroli kosztem konsumentów – utrudniając im wybór programów i sportów, których chcą, w rozsądnej cenie”.
Disney twierdzi, że nie podpisze umowy, która zaniży wartość jego portfolio
Tymczasem Disney twierdzi, że jego kanały są warte dodatkowej opłaty, której DirecTV odmawia zapłaty.
„Chociaż jesteśmy otwarci na oferowanie DirecTV elastyczności i warunków, które rozszerzyliśmy na innych dystrybutorów, nie podpiszemy umowy, która niedocenia naszego portfolio kanałów telewizyjnych i programów. Inwestujemy znacząco, aby dostarczać marki nr 1 w rozrywce, wiadomościach i sporcie, ponieważ tego oczekują i na to zasługują nasi widzowie” – powiedziała firma w oświadczeniu na swojej stronie internetowej„Wzywamy DirecTV do zrobienia tego, co leży w najlepszym interesie ich klientów i sfinalizowania umowy, która natychmiast przywróci nasze programy”.
Umowa, która wygasła w niedzielę, została wynegocjowana w 2019 r. według Agencja Reutersa. Te umowy są zazwyczaj celowo tworzone tak, aby wygasały w okresach największej oglądalności, jako zachęta dla obu stron do renegocjacji. Niemniej jednak spory dotyczące przewozu są dość powszechne — Disney wycofał podobny ruch tego samego dnia w zeszłym roku gdy zablokował swoje kanały dla abonentów Charter’s Spectrum w trakcie US Open. Ta awaria trwała dwanaście dni, zanim osiągnięto nową umowę.