Subpostmasterzy używali oprogramowania sprzed wersji Horizon Capture bez żadnego szkolenia ze strony Urzędu Pocztowego, co stanowiło jedną z przyczyn skandalu związanego z programem Post Office Horizon.
Pomimo Dokument Poczty z 1995 roku Opisując szkolenia, które odbyli użytkownicy, byli zastępcy kierowników poczty, którzy napotkali poważne problemy z programem Capture, zgłosili się i ujawnili, że nie odbyli żadnego przeszkolenia.
Jednym z głównych problemów kontrowersyjnego systemu Horizon, który znajduje się w centrum największa pomyłka sądowa w historii Wielkiej Brytaniibył brak odpowiedniego przeszkolenia w zakresie obsługi systemu.
Po Dramat ITV o długotrwałym Skandal na poczcie Horizon wyemitowany w styczniu, zgłosili się byli dyrektorzy oddziałów Poczty ujawnić, że borykali się z podobnymi problemami z Capture, który powstał przed kontrowersyjnym systemem Horizon. Capture był systemem back-office używanym w oddziałach Poczty.
Zeszły tydzień, Computer Weekly ujawnił dokument zawierający techniczny opis Capture, który zawierał szczegółowe informacje na temat odbytego szkolenia zastępców poczty. Od tego czasu byli użytkownicy zgłosili się i stwierdzili, że nie przeszli takiego szkolenia.
Dokument, A Oświadczenie o wymaganiach dotyczących usług w ramach projektu Horizon (SSR)został wystawiony firmom znajdującym się na krótkiej liście wraz z ogłoszeniem o przetargu rządowym z 1995 r. W Załączniku 3-4 opisano w nim wymagania funkcjonalne projektu, takie jak migracja z istniejących systemów zautomatyzowanych, w tym oprogramowania Capture.
W dokumencie wskazano, że każdemu nowemu użytkownikowi systemu zapewniono jednodniowe szkolenie na miejscu: „Szkolenie prowadzone jest przez w pełni przeszkolonego trenera agencji i obejmuje instalację sprzętu i oprogramowania, podstawowe szkolenie z obsługi PC i intensywne szkolenie z funkcji samego programu.”
Jednak Steve Marston, były zastępca kierownika poczty, który korzystał z oprogramowania Capture przez rok, stwierdził, że sekcja dotycząca zapewniania szkoleń „to żart”.
Po zakupie programu Capture powiedział: „Nie przeszedłem żadnego szkolenia. Dostałem pocztą dyskietki, instrukcje pobierania i to wszystko.
Marston kupił własny komputer, ponieważ ten oferowany przez pocztę nie pasował do jego oddziału. Następnie sam pobrał oprogramowanie Capture i po prostu „grzebał” w nim przez następne 12 miesięcy.
Jednak Marston, który prowadził oddział w Bury w Lancashire, napotkał poważne problemy, ponieważ oprogramowanie wykazywało ogromne wady w rachunkach jego oddziału, których nie potrafił wyjaśnić.
W 1996 r. był oskarżony o kradzież i fałszywe księgowanie w związku z niewyjaśnionym niedoborem prawie 80 000 funtów. Nigdy nie miał problemów z korzystaniem z papierowego systemu księgowego, którego używał od 1973 roku.
Powiedział, że poczuł presję, aby skorzystać z systemu Capture w czasie, gdy poczta zamykała wiele oddziałów.
Marston nie poinformował Urzędu Pocztowego, ponieważ uważał, że popełnia błędy i że problem sam się naprawi. Nie miał doświadczenia z komputerami i uważał, że nie mogą popełniać błędów.
Po tym, jak audyt ujawnił stratę, której nie był w stanie w pełni pokryć z własnej kieszeni, zalecono mu przyznanie się do kradzieży i oszustwa, aby uniknąć więzienia. Sędzia wziął pod uwagę dwie nagrody za odwagę, które Marston otrzymał wcześniej za przeciwstawienie się uzbrojonym rabusiom, co uchroniło go przed wyrokiem więzienia. Otrzymał 12 miesięcy więzienia w zawieszeniu, stracił dom i firmę oraz zbankrutował.
Istnieją podobieństwa z problemami, jakich doświadczają użytkownicy Horizon, gdzie błędy oprogramowania powodują niewyjaśnione braki, a wielu kierowników poczty ma trudności z korzystaniem z systemu.
Zostało to podkreślone przez biegłych księgowych Second Sight, gdy w 2013 r sporządził przełomowy niezależny raport okresowy w systemie Horizon wśród twierdzeń podwykonawców, że oprogramowanie było przyczyną niewyjaśnionych braków, za które ich obwiniano.
Oprócz ujawnienia istnienia błędów oprogramowania, raport Second Sight stwierdził, że brakowało „odpowiedniego” szkolenia i wsparcia w zakresie systemu. W swoim tymczasowym raporcie ujawniono twierdzenia Post Office, że oprogramowanie było solidne i wolne od błędów, aby było fałszywe i stanowiło ważny moment w rozwikłaniu skandalu związanego z Horizonem.
Od niedawna niezależny konsultant i ekspert IT James Christie wyjaśniono w opinii dla Computer Weekly, że jednym z systemowych czynników powodujących nieprawidłowe działanie systemów oprogramowania „może być niewystarczające przeszkolenie użytkowników”.
Napisał to, gdy istniało Drugie Wzrok zlecony w 2012 r. w celu zbadania programu Horizon w przypadku wad systemowych wyjaśniono, że „oznaczało to standardową definicję słownikową, tj. wady odnoszące się do wszystkich aspektów szerszego systemu, w tym procesów operacyjnych i szkoleń”.
Marston nie był jedynym, który nie otrzymał żadnego szkolenia. Do Computer Week zwrócili się inni użytkownicy programu Capture, którzy również twierdzą, że nie przeszli żadnego szkolenia w zakresie korzystania z oprogramowania.
Sandi Broklehurst, która ma obecnie osiemdziesiąt lat, w latach 90. korzystała z programu Capture w swoim oddziale. Nie przypomina sobie żadnego formalnego szkolenia: „Myślę, że mój przełożony pokazał mi pewne podstawy, a ja musiałam je przepracować sama. Z pewnością nie był to dzień szkolenia pod okiem specjalistycznego trenera.”
Inny zastępca naczelnika poczty, który pragnął zachować anonimowość, przez całe lata 90. prowadził oddziały w Walii. „Nie przeszedłem żadnego szkolenia” – powiedział. „Musieliśmy po prostu spróbować sami sobie z tym poradzić, biorąc pod uwagę, że było to 30 lat temu, a dla większości ludzi świadomość korzystania z komputerów była wówczas znikoma”.
Szczegóły techniczne i możliwości szkoleniowe dotyczące systemu przechwytywania zostaną omówione po powołanie specjalistów śledczych Kroll w celu zbadania, czy program Capture mógł być przyczyną niesłusznego ścigania lub karania zastępców poczty za niewyjaśnione braki księgowe.
W momencie tworzenia dokumentu SSR, w marcu 1995 r., podano, że około 1600 oddziałów pocztowych korzystało z programu Capture. Prognozowano, że do marca następnego roku liczba ta wzrośnie do 2000.
W momencie publikacji tego artykułu Urząd Pocztowy nie odpowiedział na prośbę o komentarz. W zeszłym tygodniu, gdy Computer Weekly poprosił Pocztę o komentarz na temat rozwoju programu Capture, rzecznik Poczty powiedział: „Departament ds. Biznesu zlecił firmie Kroll [to investigate Capture], więc czekamy na wieści o tym, czego się dowiedzą/ustalą. Nie mamy żadnych dalszych oświadczeń.”
Skandal na poczcie był po raz pierwszy zaprezentowany przez Computer Weekly w 2009 rokuukazujący historie siedmiu podoficerów i problemy, jakie ich spotkały z powodu oprogramowania księgowego (zobacz poniżej kalendarium artykułów Computer Weekly na temat skandalu).
• Przeczytaj także: Co musisz wiedzieć o aferze Horizon •
• Obejrzyj także: Dokument ITV – Pan Bates kontra poczta: prawdziwa historia •