W przypadku tradycyjnych komputerów PC oczekuje się, że globalny rynek z wyłączeniem Chin wzrośnie o 2,8% w 2024 r., ponieważ Chiny nadal cierpią z powodu zbiegu wyzwań makroekonomicznych, w tym wysokiego zatrudnienia młodzieży, deflacji i burzliwego rynku nieruchomości. Jednak obawy gospodarcze Chin w dużej mierze wpłynęły tylko na rynek komputerów PC, ponieważ popyt na tablety okazał się bardziej odporny dzięki wysiłkom Huawei.
„Pierwsza połowa 2024 roku pokazała, jak agresywni byli niektórzy dostawcy Androida w konkurowaniu na rynku tabletów, maksymalizując możliwości zrównoważonego popytu na urządzenia typu tablet w rozwijających się regionach, takich jak Azja i Pacyfik (z wyłączeniem Japonii), Chińska Republika Ludowa (ChRL) oraz Europa Środkowo-Wschodnia. Oczekuje się, że wskaźniki adopcji wzrosną w krótkim okresie, ponieważ rynek nadal ewoluuje dzięki nowszym modelom tabletów z ulepszonymi układami scalonymi, większymi ekranami i łącznością. A cykl wymiany urządzeń tylko przyspieszy wzrost” — powiedziała Anuroopa Nataraj, starsza analityczka ds. badań w IDC Mobility and Consumer Device Trackers. „Jednak w dłuższej perspektywie potencjał wzrostu na rynku tabletów pozostaje płaski, a wyzwania stanowią mocniejsze smartfony i ograniczona funkcjonalność w porównaniu z komputerami PC”.
Tymczasem prognozuje się, że komputery PC będą rosły o 4,3% rok do roku w 2025 r., ponieważ koniec wsparcia dla systemu Windows 10 spowoduje cykl odświeżania, szczególnie wśród nabywców komercyjnych. Oczekuje się jednak, że będzie to również okazja dla Apple do uzyskania marginalnego udziału – wzrastając z 9,1% w 2024 r. do 9,7% w 2025 r. i 10,2% w 2026 r. – ponieważ firmy wykorzystują cykl odświeżania komputerów PC do migracji niektórych przepływów pracy na komputery Mac.
AI nadal odgrywa kluczową rolę w kształtowaniu krajobrazu PC, zwiększając produktywność i spersonalizowane doświadczenia użytkownika. Patrząc w przyszłość, oczekuje się, że Ameryka Północna, główne kraje Azji i Pacyfiku (ChRL, Indie, Japonia) oraz niektóre kraje Europy Zachodniej będą przewodzić we wdrażaniu AI PC, chociaż będzie to w dużej mierze napędzane potrzebą nowych PC, a nie konkretną potrzebą komputerów AI.
„Chociaż ostatnio AI jest modnym słowem, nie stało się jeszcze czynnikiem decydującym o zakupie wśród nabywców komputerów PC” — powiedział Jitesh Ubrani, kierownik ds. badań w Worldwide Mobile Device Trackers. „Firmy z pewnością dostrzegają znaczenie AI, choć wiele z nich ma trudności z dostrzeżeniem bezpośredniego zastosowania i zamiast tego wybierają komputery PC z AI jako sposób na zabezpieczenie się na przyszłość. Tymczasem konsumenci nie do końca rozumieją znaczenie wbudowanej jednostki przetwarzania neuronowego (NPU) i prawdopodobnie będą potrzebować więcej edukacji lub wsparcia ze strony producentów OEM”. To powiedziawszy, włączenie NPU i wczesne wymagania sprzętowe dla przypadków użycia AI prowadzą do powstania większej liczby urządzeń premium, które mają tendencję do zawierania większej ilości pamięci i pamięci masowej, co ma doprowadzić do wzrostu średnich cen sprzedaży (ASP) w nadchodzących latach.
Choć krótkoterminowe prognozy dla komputerów ze sztuczną inteligencją pozostają skromne, długoterminowy trend niewątpliwie wskazuje na napływ komputerów ze sztuczną inteligencją, ponieważ włączanie NPU będzie rozprzestrzeniać się na komputery niższej klasy, a podaż ostatecznie znajdzie się w sytuacji, w której produkcja procesorów bez NPU stanie się nieopłacalna.