Niezależne śledztwo ws rynek przeglądarek mobilnych zalecił Urzędowi ds. Konkurencji i Rynków (CMA) rozważenie zbadania Apple i Mobilny ekosystem Google działalność. W toku dochodzenia zalecono jednak również, aby nie podejmować dalszych działań gry w chmurze.
Z tymczasowych ustaleń dochodzenia wynika, że rynek przeglądarek mobilnych nie funkcjonuje dobrze w przypadku brytyjskich przedsiębiorstw i milionów indywidualnych użytkowników telefonów.
W następstwie tego CMA wszczęło dochodzenie Badanie rynku ekosystemów mobilnych w 2021 rktóre wykazało, że Apple i Google mają skuteczny duopol w zakresie ekosystemów mobilnych, w tym systemów operacyjnych, sklepów z aplikacjami i przeglądarek internetowych na urządzeniach mobilnych. To stawia Apple’a i Google’a w stanie określić zasady działania przeglądarek mobilnych odpowiednio na urządzeniach z systemem iOS i Android.
Z niezależnego badania wynika, że Apple ogranicza konkurentom dostarczanie nowych, innowacyjnych funkcji, które mogłyby przynieść korzyści konsumentom. Na przykład konkurenci dostawcy przeglądarek wyrazili obawy, że nie są w stanie zaoferować pełnego zakresu funkcji przeglądarki, takich jak szybsze ładowanie stron internetowych na iPhonie.
„Wielu mniejszych twórców aplikacji w Wielkiej Brytanii powiedziało nam również, że chciałoby korzystać z progresywnych aplikacji internetowych – alternatywnego sposobu udostępniania aplikacji użytkownikom mobilnym bez konieczności pobierania aplikacji ze sklepu z aplikacjami – ale ta technologia nie jest w stanie zastosować się na urządzeniach z systemem iOS ”, stwierdziła grupa oceniająca rynek przeglądarek mobilnych dla CMA.
Istnieje również umowa o podziale przychodów pomiędzy Google i Apple, która znacznie zmniejsza zachęty finansowe dla innych twórców przeglądarek oferujących przeglądarki mobilne na iOS.
Inne kwestie uwzględnione w raporcie obejmują sposób, w jaki użytkownicy mogą wybierać przeglądarkę, z której korzystają. Dochodzenie tymczasowo wykazało, że Apple i Google mają możliwość manipulowania tymi wyborami, tak aby ich własne przeglądarki były najjaśniejszą i najłatwiejszą opcją.
Margot Daly, CMA
Margot Daly, przewodnicząca niezależnej grupy badawczej CMA, powiedziała: „Rynki działają najlepiej, gdy konkurencyjne przedsiębiorstwa są w stanie się rozwijać i zapewniać konsumentom innowacyjne opcje. W wyniku naszego dochodzenia wstępnie ustaliliśmy, że konkurencja między różnymi przeglądarkami mobilnymi nie funkcjonuje dobrze, co powstrzymuje innowacje w Wielkiej Brytanii.
„Analiza przedstawiona w tym raporcie oraz szereg potencjalnych interwencji rozważonych w celu rozwiązania problemów rynkowych zidentyfikowanych przez grupę zasługuje na rozpatrzenie przez zarząd CMA w ramach jego nowych uprawnień, które zostały zaprojektowane specjalnie z myślą o rynkach cyfrowych. W ramach tych nowych uprawnień CMA może rozważyć zasadność wyznaczenia firm o strategicznym statusie rynkowym, biorąc pod uwagę wzajemne oddziaływanie między konkretnymi rynkami będącymi przedmiotem niniejszego badania rynku a szerszymi ekosystemami mobilnymi Apple i Google”.
W USA tzw Departament Sprawiedliwości chce zmusić firmę Alphabet, spółkę-matkę Google, do sprzedaży przeglądarki Chrome w następstwie sierpniowego orzeczenia, w którym uznano, że gigant wyszukiwarek działał w sposób antykonkurencyjny.