Zgodnie z systemem konkurencji rynków cyfrowych Urząd Konkurencji i Rynków (CMA) zaproponował wyznaczenie Google z „statusem rynku strategicznego” (SMS).
Wyszukiwanie Google stanowi ponad 90% Ze wszystkich ogólnych pytań wyszukiwania w Wielkiej Brytanii, a miliony ludzi polegały na nim jako kluczową bramę do Internetu, a ponad 200 000 firm w Wielkiej Brytanii polegają na reklamie wyszukiwania Google, aby dotrzeć do swoich klientów. Usługi te mają znaczenie dla naszej gospodarki i społeczeństwa, więc ważne jest, aby konkurencja działała dobrze.
CMA analizuje trudności z alternatywnymi dostawcami wyszukiwania w Internecie z powodu dominacji Google w reklamie wyszukiwania. Konsultacje w sprawie propozycji odbędą się przed ostateczną decyzją w październiku. Jeśli zaproponowane przez CMA oznaczenie Google jako SMS -a będzie kontynuować, wśród działań, które planuje podjąć, wymaga od Google oferowania ekranów wyboru dla użytkowników dostępu do różnych dostawców wyszukiwania. Zastosowałoby również, że Google oferuje uczciwe zasady rankingu dla firm pojawiających się w wyszukiwarce, a firma musiałaby zapewnić większą przejrzystość i kontrolę wydawcom, których treść pojawia się w wynikach wyszukiwania.
Zdaje się również zapewnić przenośność danych dotyczących wyszukiwania konsumentów w celu wspierania innowacji w nowych produktach i usługach.
Oprócz rzeczywistej wyszukiwarki CMA powiedział, że rozważa również wpływ generatywnej sztucznej inteligencji na wyszukiwanie w Internecie. CMA powiedział, że proponowane oznaczenie SMS obejmuje funkcje wyszukiwania oparte na sztucznej inteligencji, choć nie sam asystent AI Gemini. Planuje jednak dalsze przejrzenie tego.
„Google jest wiodącym narzędziem wyszukiwania na świecie i odgrywa ważną rolę w całym naszym życiu, a przeciętny człowiek w Wielkiej Brytanii dokonuje od pięciu do 10 wyszukiwań dziennie”, powiedziała Sarah Cardell, dyrektor generalny CMA. „Jest to równie ważne dla ponad 200 000 brytyjskich firm, które polegają na Google, aby dotrzeć do swoich klientów. Google Search przyniosło ogromne korzyści – ale nasze dotychczasowe dochodzenie sugeruje, że istnieją sposoby, aby te rynki były bardziej otwarte, konkurencyjne i innowacyjne.
„Te ukierunkowane i proporcjonalne działania dałyby brytyjskie firmy i konsumentów większy wybór i kontrolę nad tym, jak interakcje z usługami wyszukiwania Google – a także odblokowanie większych możliwości innowacji w brytyjskim sektorze technologii i szerszej gospodarce” – powiedziała.
Wraz z konsultacją CMA Google stoi w obliczu wielu spraw prawnych w Wielkiej Brytanii. W kwietniu profesor prawny z siedzibą w Wielkiej Brytanii Lub Brook Złożył działanie zbiorowe przeciwko Google o wartości około 5 miliardów funtów w brytyjskim trybunale odwoławczym konkursu (CAT). Działanie zbiorowe, w imieniu setek tysięcy brytyjskich organizacji, które korzystały z usług reklamowych Google, oskarża firmę o nadużywanie jej prawie totalnej dominacji na ogólnym rynku wyszukiwania w celu zwiększenia cen.
Inna sprawa, złożona przez Nikki Stopfordwspółzałożyciel Consumer Voice, koncentruje się na kosztach dla konsumentów ze względu na zwiększone koszty reklamowe firmy, które korzystają z wynagrodzenia w wyszukiwarce Google w wyniku praktyk antykonkurencyjnych.
W listopadzie ubiegłego roku próba wyrzucenia sprawy Google została odrzucona, torując drogę do wysłuchania w The Cat.