Forum brytyjskich organów regulacyjnych zajmujących się różnymi aspektami gospodarki cyfrowej określiło swoje priorytety na nadchodzący rok, które obejmują opracowywanie połączonych podejść regulacyjnych oraz budowanie wspólnych umiejętności i zdolności.
Forum Współpracy Regulacji Cyfrowych (DRCF) – utworzone w lipcu 2020 r. W celu wzmocnienia stosunków roboczych między organami regulacyjnymi i ustanowienia większego poziomu współpracy – składa się z Urzędu ds. Konkurencji i Rynków (CMA), Biura Komisarza ds. Informacji (ICO) oraz Urzędu komunikacji (Ofcom).
Opublikowany 10 marca 2021 r. Plan prac DRCF na następny rok określa plan działania dotyczący sposobu, w jaki trzej regulatorzy zwiększą zakres i skalę współpracy. Będzie to obejmować gromadzenie wiedzy i zasobów, wspólną pracę nad cyfrowymi kwestiami regulacyjnymi będącymi przedmiotem wspólnego zainteresowania oraz coroczne składanie sprawozdań z wyników ich współpracy.
Od czasu powstania DRCF rząd Wielkiej Brytanii oficjalnie to potwierdził Ofcom będzie nadzorować i egzekwować obowiązek dbania o szkody w Internecie na firmy internetowe i platformy technologiczne, które są uprawnione do nakładania grzywien w wysokości do 10% globalnego obrotu za naruszenie tego obowiązku, w stylu rozporządzenia o ochronie danych osobowych (RODO).
Od tego czasu rząd ogłosił również, że a Dział Rynków Cyfrowych (DMU) zostanie utworzona w ramach CMA, której zadaniem jest napisanie i egzekwowanie nowego kodeksu postępowania dla gigantów technologicznych.
Według DRCF jej mapa drogowa pomoże organom regulacyjnym w przygotowaniu się do tych nowych obowiązków, a także określi, w jaki sposób ich podejście regulacyjne będzie koordynowane.
„Usługi online mają fundamentalne znaczenie dla interakcji z otaczającym nas światem” – powiedziała Melanie Dawes, dyrektor generalna Ofcom. „Chcemy mieć pewność, że ludzie będą nadal czerpać korzyści z tych innowacyjnych platform i technologii, jednocześnie mając pewność, że są chronieni przed możliwymi szkodami i zagrożeniami.
„Przygotowując się do podjęcia nowych obowiązków w zakresie regulacji bezpieczeństwa w Internecie, dzisiejszy plan działania określa, w jaki sposób za pośrednictwem DRCF wzmocnimy nasze więzi z CMA i ICO. Razem będziemy wypracowywać spójne podejście do regulacji online – dla dobra użytkowników internetu i firm, które im służą ”.
Mapa drogowa obejmuje trzy priorytetowe obszary: strategiczne reagowanie na rozwój przemysłu i technologii; opracowywanie połączonych podejść regulacyjnych; oraz budowanie wspólnych umiejętności i możliwości.
„Charakter usług cyfrowych oznacza, że różne systemy regulacyjne będą się łączyć i nakładać”, powiedział DRCF. „Tam, gdzie to nastąpi, opracujemy metody zapewniające spójne podejście regulacyjne.
„Obszary zainteresowania w tym roku będą dotyczyły wzajemnych relacji między ochroną danych a regulacjami dotyczącymi konkurencji, a także kodeksem projektowym dostosowanym do wieku oraz regulacjami dotyczącymi platform udostępniania wideo i szkód w internecie”.
Dodał, że organy regulacyjne będą również współpracować w celu budowania wspólnych zdolności technicznych i analitycznych, które będą obejmować badanie nowych modeli operacyjnych w celu wspierania bardziej wydajnych umiejętności i dzielenia się wiedzą w przyszłości.
„Może to obejmować na przykład tworzenie zespołów specjalistycznych między regulacjami” – powiedział DRCF. „Będziemy również nadal ściśle współpracować z innymi organami regulacyjnymi odpowiedzialnymi za rynki cyfrowe, które podzielają niektóre z wyzwań określonych w naszym planie pracy”.
Dodał, że Financial Conduct Authority (FCA), który jest obserwatorem w DRCF od samego początku, dołączy jako pełnoprawny członek od kwietnia 2021 r.
Odchodząca komisarz ds. Informacji, Elizabeth Denham, dodała: „Skuteczne regulacje wspierają innowacje cyfrowe i rozwój gospodarczy. Daje ludziom zaufanie i pewność wspierania innowacji, mając pewność, że istnieją mechanizmy kontroli i równowagi, które ich chronią.
„Za pośrednictwem DRCF będziemy ściśle współpracować z CMA i Ofcom. Nasz plan pracy to mapa drogowa prowadząca do pragmatycznych, praktycznych rozwiązań wyzwań wynikających z coraz bardziej cyfrowego świata. Praktyczna współpraca między regulatorami zapewni lepsze wyniki dla firm i osób fizycznych ”.
Komentarze Denhama odzwierciedlają słowa sekretarza cyfrowego Olivera Dowdena, który na początku marca 2021 r. Nakreślił plan rządu Wielkiej Brytanii dotyczący rozszerzyć zakres kompetencji następnego komisarza ds. informacji zapewnienie, że dane są wykorzystywane do wspierania wzrostu i innowacji.
„Następny komisarz ds. Informacji zostanie poproszony nie tylko o skupienie się na prywatności, ale będzie on również upoważniony do zapewnienia ludziom możliwości wykorzystywania danych do osiągania celów gospodarczych i społecznych” – powiedział wówczas Dowden.
Zmiana roli komisarza ds. Informacji jest zgodna z rządowa krajowa strategia dotycząca danych, który zgodnie z specyfikacje pracy komisarza ds. informacji, określa „ambicję brytyjskiego prowzrostowego i zaufanego systemu danych, który pomaga innowatorom i przedsiębiorcom w odpowiedzialnym i bezpiecznym korzystaniu z danych”.
Dodał: „Będzie to oznaczać utrzymanie wysokich standardów ochrony danych bez tworzenia niepotrzebnych barier w ich wykorzystaniu”.
Jednak niektórzy eksperci ds. Ochrony danych skrytykowali zmieniające się kompetencje ICO, twierdząc, że regulator będzie pod znacznie większą presją, aby podejmować decyzje korzystne dla rządu.
Na przykład, Chris Pounder, dyrektor firmy szkoleniowej Amberhawk w zakresie ochrony danych, powiedział, że zinterpretował specyfikację pracy w ten sposób, że „prywatność danych nie jest głównym priorytetem, jeśli istnieje„ dobry ”ekonomiczny powód wykorzystywania danych osobowych”, a rząd zamierza „wyznaczyć elastycznego komisarza ds. bądź zwolennikiem pismo z prawem o ochronie danych ”.
Pounder dodał: „Wydaje się, że rząd porzucił pogląd, że komisarz ds. Informacji jest niezależnym arbitrem między interesami osoby, której dane dotyczą, a interesem administratora. Nowy komisarz ma być graczem zespołowym, którego zadaniem jest dostarczanie (lub nie utrudnianie) Narodowej Strategii Danych. ”