Brytyjskie banki muszą zachowywać się jak duże firmy technologiczne, a nie jak start-upy, jeśli chcą naśladować sukces amerykańskich banków w zakresie sztucznej inteligencji (AI).
Według badania przeprowadzonego przez Evident, które śledzi wdrażanie sztucznej inteligencji w usługach finansowych, prym wiodą banki amerykańskie. W najnowszym wskaźnik przyjęcia AI w bankowościsześć z 10 największych banków ma siedziby w USA.
Przoduje JPMorganChase, a za nim plasują się inni amerykańscy giganci Capital One, Morgan Stanley, Wells Fargo, Goldman Sachs i Banku Ameryki.
W Wielkiej Brytanii HSBC znalazł się w pierwszej dziesiątce, podobnie jak australijski CommBank, szwajcarski UBS i Royal Bank of Canada.
Evident stwierdził, że te wiodące banki pod względem dojrzałości AI odsunęły się od swoich konkurentów w 2025 r., konsolidując wcześniejsze zyski i w coraz większym stopniu realizując zwrot z inwestycji w wydatki na sztuczną inteligencję.
Ustalono, że 10 największych banków przyspiesza wdrażanie sztucznej inteligencji ponad dwukrotnie szybciej niż reszta branży już od samego początku Inwestycje w sztuczną inteligencję przekładają się na wartość biznesową.
Ewidentny dyrektor generalny Aleksandra Mousavizadeh ostrzegł, że pozostające w tyle banki mogą nigdy nie odrobić zaległości. „Znaleźliśmy się w takim momencie, że nadejdzie taki moment, że jako opóźniony bank nie będziemy w stanie nadrobić zaległości” – stwierdziła.
Mousavizadeh zasugerował, że brytyjskie banki muszą być bardziej podobne Wielka technologia jeśli chodzi o przyjęcie przez nich sztucznej inteligencji, jeśli mają dogonić swoich amerykańskich odpowiedników.
Talent jest kluczem do osiągnięcia tego celu, powiedziała Computer Weekly. „Jak wszyscy wiemy, istnieje wojna z talentamia to nasila się w miarę wyścigu o przyjęcie sztucznej inteligencji w przedsiębiorstwie wzrasta” – powiedział Mousavizadeh.
„Twój talent jest twoim przeznaczeniem” – dodała. „To zawsze była prawda, ale myślę, że teraz jest to jeszcze bardziej prawdziwe, ponieważ znajdujemy się w kluczowym momencie, w którym minęło kilka lat eksperymentów i testów z wdrażaniem przypadków użycia, ale jest to bardzo powierzchowny poziom”.
Indeks Evident ujawnił, że żaden brytyjski bank nie znajduje się w pierwszej dziesiątce pod względem talentów w zakresie sztucznej inteligencji.
Mousavizadeh powiedział, że istnieją obecnie przykłady projektów, które sięgają znacznie głębiej i niektóre zaawansowane banki mają w tym względzie przewagę.
“Płyty tektoniczne obecnie się przesuwają. Wszystko zależy od skali i przeorganizowania organizacji, tak aby nadawała się do stosowania w pełni generatywnej sztucznej inteligencji, przypadków użycia agentycznej sztucznej inteligencji” – powiedziała.
Zmiana wymaga innego sposobu myślenia i głębszego spojrzenia na biznes.
„Odeszliśmy od sytuacji, w której dyrektorzy generalni i zespoły kierownicze ds. technologii skupiali się na wszystkim i upewniliśmy się, że sztuczna inteligencja jest bardzo wyraźnym priorytetem, ale teraz zeszliśmy na niższy poziom, w którym to szefowie linii biznesowych myślą o ponownym okablowaniu biznesu za pomocą sztucznej inteligencji”.
Wymaga to innego sposobu myślenia, stwierdziła, ponieważ ludziom takim jak ci z firm Big Tech stawia się na celownik wysoką cenę.
“Potrzebni są menedżerowie produktów AI i myślenie o sztucznej inteligencji ze strony Big Tech lub środowiska akademickiego. To tam toczy się bitwa, ponieważ ci ludzie są naprawdę, bardzo kosztowni, a banki próbują pozyskać ten talent” – powiedział Mousavizadeh.
Powiedziała, że w bankach nastąpił wzrost liczby talentów w zakresie sztucznej inteligencji o 26%, co jest bardziej widoczne w większych organizacjach.
Częścią wyzwania w Wielkiej Brytanii, stwierdziła, jest to, że chociaż istnieją talenty w zakresie sztucznej inteligencji i mnóstwo start-upów w branży fintech rozwijających sztuczną inteligencję, doświadczenie w zakresie wdrażania rozwiązań w przedsiębiorstwach jest mniejsze w porównaniu z USA.
„Jeśli chodzi o bliskość talentów Big Tech, przewagę mają banki amerykańskie, Wielka Brytania [has a] bardzo silna społeczność startupów, ale tak naprawdę nie jest to rodzaj talentu, którego potrzebują, aby rozpocząć działalność gospodarczą, powiedział Mousavizadeh.