Brytyjski Urząd ds. Konkurencji i Rynków określić konkretne zasady aby pomóc w kierowaniu przepisami dotyczącymi sztucznej inteligencji i firmami rozwijającymi tę technologię.
CMA, która pełni funkcję głównego organu regulacyjnego ds. prawa antymonopolowego w Wielkiej Brytanii, skupiła swoją uwagę na podstawowych modelach: systemach sztucznej inteligencji, takich jak GPT-4 OpenAI, Llama 2 Meta i innych dużych modelach językowych, które stanowią podstawę wielu generatywnych przypadków użycia sztucznej inteligencji.
Firmy wykonujące modele fundamentów powinny kierować się siedmioma zasadami. Obejmuje to dopilnowanie, aby programiści i firmy korzystające z tych modeli byli odpowiedzialni za wyniki dostarczane konsumentom, zapewnienie szerokiego dostępu do chipów i procesorów oraz danych szkoleniowych niezbędnych do opracowania tych systemów sztucznej inteligencji, a także oferowanie różnorodności modeli biznesowych poprzez włączenie otwartych i modele zamknięte. CMA stwierdziła również, że przedsiębiorstwa powinny zapewnić przedsiębiorstwom możliwość decydowania o sposobie korzystania z danego modelu, oferować elastyczność lub interoperacyjność w celu przejścia na inne modele lub korzystania z wielu modeli jednocześnie, unikać działań antykonkurencyjnych, takich jak łączenie usług pakietowych lub własne preferencje, oraz zapewniają przejrzystość zagrożeń i ograniczeń związanych z generatywną zawartością AI.
CMA opracowało zasady po wstępnym przeglądzie zanim rozpocznie serię dialogów z grupami konsumenckimi i społeczeństwem obywatelskim, twórcami podstawowych modeli, takimi jak Google, Meta, OpenAI, Microsoft, Nvidia i Anthropic, użytkownikami podstawowych modeli i naukowcami.
Agencja stwierdziła, że zapewnienie zasad opracowywania i wdrażania podstawowych modeli jest konieczne, aby chronić konkurencję i zapobiegać rozprzestrzenianiu się systemów sztucznej inteligencji o niskiej wydajności.
„Wpływ modeli założycielskich mógłby umożliwić szerszej gamie firm skuteczne konkurowanie, być może rzucając wyzwanie obecnym na rynku przedsiębiorstwom” – stwierdziła CMA w swoim przeglądzie. „Żywa konkurencja i innowacje mogą przynieść korzyści całej gospodarce poprzez zwiększoną produktywność i wzrost gospodarczy”.
Dodał, że jeśli konkurencja jest słaba, „kilka firm zdobywa lub umacnia pozycję władzy rynkowej, nie oferując najlepszych produktów i usług ani nie pobierając wysokich cen”.
Choć CMA przyznała, że rozporządzenie w sprawie sztucznej inteligencji rodzi szersze pytania dotyczące praw autorskich oraz prywatności i ochrony danych, zdecydowało się skupić na ochronie konkurencji i konsumentów, aby pomóc w kierowaniu bieżącym rozwojem technologii.
Rządy na całym świecie szukają różnych sposobów regulacji generatywnej sztucznej inteligencji. Unia Europejska, w proponowanej ustawie o sztucznej inteligencjiskupiając się również na modelach fundacji i wymagając od przedsiębiorstw przestrzegania zasad przejrzystości. Najnowsze chińskie przepisy dotyczące sztucznej inteligencji nakaż firmom zajmującym się sztuczną inteligencją rejestrację w rządzie i obiecaj, że nie będą oferować algorytmów antykonkurencyjnych.
Tymczasem Stany Zjednoczone wciąż zastanawiają się, jak podejść do regulacji dotyczących sztucznej inteligencji, chociaż niektórzy decydenci mają nadzieję, że zasady tej regulacji zostaną usunięte Do końca tego roku.