Bluesowi generowanemu przez sztuczną inteligencję brakuje ludzkiego dotyku i metronomu


W zeszły weekend usłyszałem nową piosenkę zatytułowaną „Soul Of The Machine”. To prosty, staromodny numer w tonacji e-moll ze standardową progresją akordów bluesowych (wtajemniczeni muzycy nazwaliby go Progresja 1-4-5). W nim głos śpiewa o byciu uwięzioną duszą z sercem, które kiedyś biło, ale teraz jest zimne i słabe.

„Soul Of The Machine” wcale nie jest prawdziwą piosenką. Albo to jest? Coraz trudniej powiedzieć. Cokolwiek to jest, jest to stworzenie Suno, narzędzia AI od startupu o tej samej nazwie, skupiającego się na generowaniu muzyki. Rolling Stone’a powiedział motywem przewodnim tej piosenki był „solowy, akustyczny blues Mississippi Delta o smutnej sztucznej inteligencji”. I wiesz co? Wątpię, czy spojrzałbym na to krzywo, gdybym usłyszał to w miksie nagranych przez ludzi bluesowych utworów Delta. Utwór jest imponujący technicznie, dość przekonujący i niezbyt dobry.

Spędziłem około 10 lat jako półprofesjonalny lub profesjonalny muzyk, na scenie co najmniej cztery wieczory w tygodniu. Przez jakiś czas grałem w gatunku zwanym Western Swing. Boba Willsa jest najsłynniejszy przykład stylu, ale niektórzy bardzo mądrzy ludzie twierdzili, że to większa jego zasługa powinien iść do Miltona Brownaktóry bardziej bezpośrednio czerpał z wczesnych zespołów bluesowych i swingowych Chłopcy z Hokum (w którym wystąpiło Wielkiego Billa Broonzy’ego) Lub Bessie Smith. Wolałem grać bardziej jak Milton Brown.

Grałem podstawową sekwencję akordów z „Soul Of The Machine” – i jej wariacji – niezliczoną ilość razy. Kiedy więc mówię, że akordy wiją się w bezsensowny sposób, to dlatego, że ja też wędrowałem w tym stylu. Zabawa rytmem i strukturą ma budować napięcie i je rozluźniać, a ten utwór tego nie robi. Dla kontrastu zwróć uwagę na różnicę w sposobie, w jaki Mississippi John Hurt sprytnie bawi się rytmem w „It Ain’t Nothing’s Business”, używając takich sztuczek, jak przeciąganie pauz lub śpiewanie fragmentów w innym rytmie, niż można by się spodziewać.

Ale kiedy próbowałem grać na gitarze w rytm „Soul Of The Machine”, nie mogłem utrzymać tempa. Piosenka cichnie stopniowo, niczym silnik parowy zatrzymujący się. Złe tempo lub dziwne zmiany akordów same w sobie nie są złe ani złe – w muzyce nie ma nic definitywnie złego ani złego – ale ludzie którzy mają trudności z rytmem, nie zwalniają tak po prostu. Zamiast tego ich tempo rośnie i spada. A kiedy dobierają dziwne akordy, dzieje się tak dlatego, że podoba im się ich brzmienie. AI nie ma takich motywacji.

Model Suno może w końcu stworzyć muzykę pozbawioną dziwacznych artefaktów – takich jak przeciągające się tempo czy dziwne zmiany akordów – które zwracają uwagę na jej algorytmiczny rdzeń. Ale nie popełnianie błędów to tylko część tego, co musi zrobić, aby konkurować z ludzką muzyką.

Reklama

Jako muzyk występy przed publicznością na żywo były konieczne, aby zarabiać pieniądze i stać się znaną osobą. Ale musieliśmy też być dobrzy. Zrobienie tego dobrze oznacza reakcję podczas występu, pozostanie przy fragmencie utworu, gdy publiczność go uwielbia, lub zmianę setlisty w locie. Kiedy byliśmy w najlepszej formie, tworzyliśmy coś w rodzaju symbiozy z naszą publicznością na kilka ulotnych chwil, a czasem na cały set. Najlepsi wykonawcy mogą to osiągnąć niemal dowolnie. (Nie byłem jednym z tych wykonawców.)

Trudno sobie wyobrazić Suno lub coś podobnego, będąc w stanie tego dokonać. Nie spodziewam się więc, że w najbliższym czasie będzie to bezpośredni zamiennik muzyki na żywo, która jest jedną z najważniejszych części tego medium. Ale to tylko jedna część pakietu, prawda? Zanim dotrzemy do zautomatyzowanego zespołu, który przyciąga ludzi na parkiet lub powoduje, że płaczą w audytorium, sztuczna inteligencja musi wyjść poza salonową sztuczkę imitacji i zacząć wykazywać się zrozumieniem tego, co porusza ludzi.

– powiedział współzałożyciel Suno, Mikey Shulman Rolling Stone’a że relacje ze słuchaczami i twórcami muzyki są obecnie „tak nierówne”, ale Suno może to naprawić. Powiedział, że celem Suno nie jest zastąpienie muzyków, ale „zaangażowanie miliarda ludzi w muzykę w znacznie większym stopniu niż obecnie”. Założyciele firmy „wyobrażają sobie świat szalenie zdemokratyzowanego tworzenia muzyki”. To pomysł, który ludzie często wykorzystują również w przypadku sztuki sztucznej inteligencji. Brzmi to jak przyjacielski, wzniosły cel i podoba mi się – nie różni się zbytnio od tego, co skłoniło Neo do nauki Kung Fu przez wtyczkę na szyję Macierz taki atrakcyjny pomysł. Nie, Suno nie nauczy kogoś od razu, jak tworzyć muzykę, ale jeśli chcesz stworzyć piosenkę bluesową, a nigdy nie wziąłeś do ręki gitary, „Soul Of The Machine” sprawi, że poczujesz to niemal w zasięgu ręki.

Ale zawsze utknęło mi na tym słowie: zdemokratyzowane. Rolling Stone’a w tym przypadku sparafrazował Suno, ale wielu zwolenników sztuki AI użyło słowa „demokratyzowanie”, wychwalając korzyści płynące z tworzenia tekstu lub grafiki za pomocą algorytmicznego proxy, co niesie z sobą niepokojącą sugestię, że w jakiś sposób kreatywni ludzie strzegą kreatywności proces.

Nawet jeśli to prawda, nie jest jasne, czy Suno mógłby w tym pomóc. Wątpliwe jest, czy tego typu narzędzia są w stanie samodzielnie dokonać przeskoku od faksu cyfrowego do kreatywności na poziomie ludzkim.

Obraz stworzony za pomocą ChatGPT przez Wesa Davisa / The Verge

Generatory obrazów AI mają te same problemy ze szczegółami, jak na powyższym obrazku, na którym próbowałem zmusić ChatGPT, aby dał mi coś takiego jak Mike Mignola Piekielny chłopak. Jako nastolatka przybliżałam strony komiksów Mignoli tak blisko, jak pozwalały mi oczy, aby móc chłonąć szczegóły. Tutaj szczegóły pogarszają, a nie poprawiają. Moja radość maleje, gdy widzę dziwactwa, takie jak brakująca stopa lub kurtka zmieniająca się w ramiona fałszywego Hellboya.

Współczuję chęci wykorzystania sztucznej inteligencji do nadrobienia wszelkich niedociągnięć, jakie mam jako artysta, ale za każdym razem, gdy słyszę rozmowy o demokratyzacji kreatywności, nie mogę powstrzymać się od wyobrażenia sobie kogoś kłócącego się z jednym z tych odźwiernych, podczas gdy mogliby po prostu chodzić wokół nich po prostu robiąc kreatywne rzeczy.

Nie oznacza to, że nie znajdziesz ludzi próbujących chronić sztukę, ale odkryłem, że jest więcej artystów oferujących pomoc i zachętę, niż żądających mojej dobrej wiary, zanim będę mógł dołączyć do ich szeregów. Można tak podsumować postawy wielu artystów cytat autora tekstów Dana Reedera: „Możesz zepsuć najprostszą piosenkę i nikt nie będzie się z ciebie śmiał. A jeśli to zrobią, mogą mnie też obciągnąć, bo nikt nie powinien się z ciebie śmiać.

Żadne z powyższych stwierdzeń nie oznacza, że ​​sztuczna inteligencja musi całkowicie zastąpić kreatywność, aby była użyteczna. Nie kłóciłbym się, gdybyś mi powiedział, że Twoim zdaniem parodie głosowe AI Dustina Ballarda „There I Ruined It” – które działają ze względu na jego imponujące zdolności wokalne i rozumienie muzyczne — są sztuką. I jako KrawędźBecca Farsace pokazała się w grudniowym filmie, nad którym Boris Eldagsen spędza miesiące Grafika wygenerowana przez sztuczną inteligencję to pokazuje, jak jego „promptografia” może stworzyć dzieła zmuszające do myślenia.

W obu przypadkach sztuczna inteligencja nie jest używana jako skrót do kreatywności. Zamiast tego udoskonala pomysły, które już mieli, a nawet może zainspirować nowe. W każdym razie wzmacniają one ideę, że jeśli chcesz coś stworzyć, jest tylko jeden sposób: po prostu bądź kreatywny.



Source link

Advertisment

Więcej

Advertisment

Podobne

Advertisment

Najnowsze

Telewizory Samsung Frame inspirowane sztuką są teraz tańsze nawet o 1000 dolarów

Każdy może lubić oglądanie filmów na dużym ekranie, ale potężny panel po wyłączeniu tylko razi w oczy. Dlatego Telewizor Samsung Frame stało...

Nowy elektryczny robot Atlas firmy Boston Dynamics wytwarza koszmarne paliwo

Firma Boston Dynamics chciała, aby nowa wersja pokazała, że ​​Atlas może zachować humanoidalną formę, nie ograniczając „sposób poruszania się dwunożnego robota”. Nowa...

Szczegóły edycji kolekcjonerskiej Homeworld 3

Po dwumiesięcznym opóźnieniu, Świat ojczysty 3 jest gotowa do premiery 13 maja, ale możesz zagrać w nią trzy dni wcześniej dzięki...
Advertisment