Specjalista ds. zapobiegania zagrożeniom, ich wykrywania i reagowania na incydenty Bitdefender jest jego zrobienie zarządzane wykrywanie i reagowanie (MDR) bezpłatna usługa dla organizacji NHS w całym południowym Londynie, które obecnie zajmują się skutkami konfliktu z podejrzanym Atak ransomware Qilin na partnerze świadczącym usługi laboratorium patologicznego Synnovis.
Cyberatak, który wyszedł na jaw na początku tego tygodnia, zmusił fundacje Guys and St Thomas’ NHS Foundation Trust i King’s College NHS Foundation Trust do anulowania procedur klinicznych i skierowania pacjentów gdzie indziej ze względu na niezdolność firmy Synnovis do świadczenia usług diagnostycznych i testowych, w tym transfuzji krwi szczególnie dotknięty.
Jednocześnie atak w dalszym ciągu wpływa również na inne usługi NHS w kilku dzielnicach Londynu, w tym na przychodnie rodzinne, które również korzystają z usług Synnovis.
„Niszczycielskie ataki na londyńskie szpitale pokazują, że odpowiedzialni cyberprzestępcy nie zwracają uwagi na to, jak ich działania zakłócają społeczeństwo lub szacunek dla życia, wykorzystując pilną potrzebę pomocy pacjentom – wielu pilnie potrzebujących opieki” – powiedział współzałożyciel i dyrektor generalny Bitdefender Florina Talpesa.
„Oferując wsparcie Bitdefender poprzez nasze rozwiązania w zakresie bezpieczeństwa cybernetycznego, chcemy pomóc w poprawie stanu bezpieczeństwa, zasobów i zdolności odporności cybernetycznej londyńskich szpitali” – powiedział Talpes.
Oferta obejmuje sześć miesięcy bezpłatnego dostępu do całodobowego monitorowania zagrożeń za pośrednictwem Bitdefender MDR i dostępu do GravityZone, ujednoliconej platformy bezpieczeństwa i analizy ryzyka, która obejmuje rozszerzone wykrywanie i reakcja (XDR), które zwiększają wgląd w zagrożenia, szybkość, z jaką mogą reagować na problemy, a także efektywność operacyjną, poprzez natywne korelowanie danych i organizowanie ich w zdarzenia czytelne dla człowieka.
Bitdefender z siedzibą w Bukareszcie w Rumunii – który wcześniej wspierał rumuńskie szpitale po incydencie z oprogramowaniem ransomware w lutym 2024 r. która dotknęła ponad 100 szpitali w całym kraju – stwierdził, że ma to na celu zmniejszenie ryzyka kolejnych ataków dla organów NHS, które starają się skoncentrować na łagodzeniu skutków incydentu Synnovis, i zapewnienia osobom, których jeszcze to nie dotyczy, dostęp do ulepszonej obrony.
Chris Streather, dyrektor medyczny NHS England London, powiedział, że zespół NHS England ds. reagowania na incydenty cybernetyczne pracuje przez całą dobę, aby wesprzeć firmę Synnovis i zapewnić wskazówki w sytuacjach awaryjnych, podczas gdy personel kliniczny również dokłada wszelkich starań, aby zminimalizować rozległe zakłócenia, jakie rosyjski gang Qilin – która jest w stanie bezkarnie działać pod „ochroną” reżimu Putina w Moskwie – spowodowała problemy z opieką nad pacjentami.
„Dostępne są usługi patologiczne w dotkniętych miejscach – aczkolwiek w ograniczonej liczbie – przy czym priorytetem są najpilniejsze przypadki. Niestety, niektóre niepilne operacje i procedury, w tym przeszczepy, są nadal odraczane, podczas gdy prawie wszystkie niepilne badania krwi w placówkach podstawowej opieki zdrowotnej w południowo-wschodnim Londynie zostały przełożone” – powiedział Streather.
„Przepraszamy wszystkich, których to dotknęło, a personel dołoży wszelkich starań, aby jak najszybciej ponownie umówić się na wizyty i zabiegi”.
Służby doraźne, pogotowia ratunkowe oraz oddziały położnicze są w stolicy czynne bez zmian. W prawdziwej sytuacji awaryjnej ludzie powinni nadal dzwonić pod numer 999 lub uzyskać dostęp do usługi NHS 111 za pośrednictwem aplikacji NHS, onlinelub dzwoniąc pod numer 111 z dowolnego telefonu.
Jeśli masz zbliżającą się wizytę w odpowiednim organie i jeśli nie otrzymałeś innej informacji od usługodawcy, powinieneś pojawić się na niej jak zwykle. Obejmuje to usługi ambulatoryjne i środowiskowe oraz badania przesiewowe szyjki macicy, które działają normalnie.
NHS England stwierdziła, że pełny zakres ataku ani ewentualny wpływ na dane pacjentów nie są jeszcze znane, ale gdy zostanie to ustalone, zostanie on przekazany zgodnie z przepisami Biura Komisarza ds. Informacji (ICO).
NHS England utworzyła zespół reagowania na incydenty cybernetyczne, który pracuje przez całą dobę, aby wspierać firmę Synnovis i zapewniać wskazówki w sytuacjach awaryjnych.