Według raportu Subject Choice, Attainment and Representation in Computing Project (SCARI), obecny program nauczania informatyki jest tak skoncentrowany na umiejętnościach programowania, że inne podstawowe umiejętności cyfrowe schodzą na dalszy plan.
Przez ostatnie trzy lata SCARI, finansowany przez Fundację Nuffield, badał kwestię edukacji informatycznej w Wielkiej Brytanii, biorąc pod uwagę zarówno statystyki dotyczące wyboru przedmiotu, jak i opinie uczniów, rodziców i nauczycieli, aby wskazać zalety i wady obecnego programu nauczania informatyki oraz przedstawić sugestie, jak powinien on wyglądać w przyszłości.
W najnowszym raporcie wskazano, że niski poziom zainteresowania przedmiotami informatycznymi, a także niewielka liczba dziewcząt wybierających te kierunki, zagraża planom Wielkiej Brytanii, aby stać się „supermocarstwem w dziedzinie nauki i technologii”.
Uważa się, że częściowo wynika to z niskiego zainteresowania niektórymi przedmiotami związanymi z informatyką, co oznacza, że wiele osób nie nabywa umiejętności cyfrowych, które wcześniej były częścią programu nauczania ICTa ponieważ na ten przedmiot wybiera się mniej dziewcząt niż chłopców, powoduje to nie tylko lukę w umiejętnościach, ale także lukę w różnorodności.
Pete Dring, szef informatyki w Fulford School w York, powiedział o badaniach: „Każdy uczeń powinien kończyć szkołę z umiejętnościami cyfrowymi niezbędnymi do rozwoju w miejscu pracy i społeczeństwie. Musimy zreformować program nauczania, aby obejmował kompleksowy program GCSE z informatyki, który zapewnia niezbędne umiejętności i wiedzę wykraczającą poza samą informatykę”.
W 2014 r. rząd Wielkiej Brytanii zreformowano program nauczania informatykiprzesuwając nacisk w stronę nauczania dzieci „myślenia obliczeniowego” i umiejętności programowania, jednocześnie wycofując stary program nauczania ICT.
SCARI twierdzi, że ta zmiana w skupieniu uwagi doprowadziła do zmniejszenia czasu poświęcanego na podstawowe umiejętności cyfrowe i umiejętności czytania i pisania, których wszyscy młodzi ludzie będą potrzebować, aby poruszać się w późniejszym życiu. Podczas gdy liczba osób uczących się informatyki na poziomie GCSE wzrosła od czasu wprowadzenia nowego programu nauczania, był ciosem dla innych umiejętności cyfrowych na poziomie szkoły średniejprzy dużym spadku liczby uczniów podejmujących naukę na poziomie GCSE, który pozwala na uzyskanie jakiegoś rodzaju kwalifikacji cyfrowych.
Różnorodność studentów wybierających te przedmioty, która początkowo nie była zbyt duża, również ucierpiała, ponieważ liczba dziewcząt przystępujących do egzaminów GCSE z przedmiotów technicznych spada od czasu wprowadzenia nowego programu nauczania. W 2023 r. dziewczęta stanowiły 21% osób przystępujących do egzaminu GCSE z informatyki, podczas gdy w 2015 r. stanowiły 43% osób przystępujących do egzaminu GCSE z ICT.
Obecnie dziewczęta wykazują większe zainteresowanie przedmiotami przypominającymi stary program nauczania ICT, takimi jak media cyfrowe, praca projektowa i prezentacje, choć SCARI sugeruje, że zwiększony popyt na przedmioty GCSE z informatyki w ciągu ostatnich 10 lat przyćmił malejącą liczbę uczniów wybierających inne kwalifikacje związane z informatyką.
Dalszy spadek liczby dziewcząt wybierających przedmioty informatyczne na poziomie GCSE można porównać do tego, że przed reformą programu nauczania w 2013 r. 69% uczennic i 72% uczniów podchodziło do egzaminu z informatyki na poziomie GCSE, podczas gdy w 2020 r. odsetek ten spadł do 17% uczennic i 39% uczniów.
Powszechnie wiadomo, że stereotypy dotyczące zawodów i pracowników branży technologicznej odstraszają część dzieci od podejmowania kariery w branży informatycznej po ukończeniu edukacji.
SCARI stwierdził, że stereotyp, że informatycy są mężczyznami jest częściej wymieniane przez dziewczęta niż chłopców, a gdy młodzi ludzie są pytani o kariery w branży technologicznej, częściej mówią o tych na szczycie „wielkiej piątki” światowych firm technologicznych, mimo że role i stanowiska w branży technologicznej są niezwykle zróżnicowane.
Ponieważ 55% dziewcząt twierdziło, że wybrało informatykę GCSE na podstawie swoich pomysłów na przyszłą karierę, negatywne stereotypy dotyczące tego, jak wyglądają kariery w branży technologicznej i jakie typy ludzi się w nich pojawiają, mogą jedynie odstraszyć dziewczęta od kontynuowania nauki w tych przedmiotach. Nawet jeśli dziewczęta wybiorą informatykę GCSE, prawdopodobieństwo, że będą chciały zostać informatykami, jest o 42% niższe niż u chłopców.
Badania SCARI wykazały, że wiele dziewcząt, które wybrały przedmioty informatyczne na poziomie GCSE, planuje wykorzystać nabyte umiejętności w zawodach bardziej przypominających stary program nauczania ICT, np. w projektowaniu graficznym.
Prawie 75% dziewcząt, które nie zdecydowały się na naukę informatyki na poziomie GCSE, stwierdziło, że powodem był brak przyjemności z tego przedmiotu, a 56% stwierdziło, że powodem był fakt, iż informatyka nie pasowała do ich wizji przyszłej kariery zawodowej.
Odsetki te są znacznie wyższe niż wśród chłopców, którzy odpowiedzieli podobnie – spośród chłopców, którzy nie chcą studiować informatyki na poziomie GCSE, 56% stwierdziło, że nie sprawia im to przyjemności, a tylko 39% stwierdziło, że nie pasuje to do ich przyszłej ścieżki kariery.
Jest też pytanie o trudność informatyki jako przedmiotuRodzice, uczniowie i nauczyciele uważają informatykę za wyzwanie, co potwierdza BCS oraz organ nadzorujący kwalifikacje Ofqal, który wyraził obawy, że egzaminy informatyczne mogą być szczególnie trudne.
SCARI wyraziło również obawy dotyczące tego, jak brak dziewcząt studiujących informatykę może wpłynąć na przyszłość informatyki, pozostawiając mężczyznom „kształtowanie współczesnego świata”.
Główny badacz, Peter Kemp, starszy wykładowca informatyki w King’s College London, powiedział: „Konieczne jest podjęcie działań mających na celu zachęcenie większej liczby dziewcząt do studiowania informatyki w szkole, aby mogły rozwinąć umiejętności cyfrowe, których będą potrzebować, aby móc uczestniczyć w naszym świecie i go kształtować.
„Obecny GCSE koncentruje się na informatyce i rozwijaniu umiejętności programowania, co wydaje się odstraszać niektórych młodych ludzi, w szczególności dziewczęta, od zajmowania się tym przedmiotem. Musimy zadbać o to, aby informatyka była przedmiotem atrakcyjnym dla wszystkich uczniów i spełniającym potrzeby młodych ludzi i społeczeństwa”.
Jeśli chodzi o pochodzenie etniczne dziewcząt wybierających informatykę na egzaminie GCSE, białe uczennice znalazły się wśród najniższych w 2020 r. i stanowiły 4,5%, podczas gdy uczennice pochodzenia chińskiego stanowiły 16% przystępujących do egzaminu GCSE z informatyki, uczennice pochodzenia azjatyckiego stanowiły 11,2%, a uczennice czarnoskóre stanowiły 6,2%.
Z czarnymi kobietami tworzącymi tylko 0,7% pracowników sektora technologicznego w Wielkiej Brytaniiwarto przyjrzeć się temu, co dzieje się z tymi uczniami po zdaniu egzaminów GCSE, co uniemożliwia im dostanie się do przemysłu.
Pochodzenie etniczne nie jest jedyną cechą, która powoduje różnice w zainteresowaniu informatyką wśród dziewcząt i uczniów w ogóle.
Regionalnie, 71% szkół we wschodniej Anglii oferuje kwalifikacje GCSE z informatyki, w porównaniu do zaledwie 56% w północno-wschodniej Anglii. Szkoły miejskie częściej oferują informatykę zarówno na poziomie GCSE, jak i A-level niż szkoły wiejskie.
Więcej szkół gramatycznych oferuje GCSE z informatyki niż szkół państwowych – SCARI odkryło, że 96% szkół gramatycznych oferuje GCSE z informatyki, w porównaniu do zaledwie 80% szkół państwowych. Ten wzór utrzymuje się na poziomie A, gdzie 87% szkół gramatycznych oferuje poziom A z informatyki w porównaniu do 57% szkół państwowych.
Szkoły, w których bezpłatnych posiłków szkolnych jest najwięcej, rzadziej oferują przedmioty komputerowe na poziomie GCSE lub A-level niż szkoły, w których korzystanie z programu bezpłatnych posiłków szkolnych jest niższe.
SCARI ustaliło również, że w brytyjskich szkołach publicznych liczba godzin dydaktycznych z przedmiotów informatycznych spadła od 2010 r. na poziomach Key Stage 3, 4 i 5.
Nauczyciele są tacy sami nieprzygotowany do nauczania przedmiotu informatyka teraz, kiedy został wprowadzony po raz pierwszy, niektórzy nauczyciele twierdzili, że mają zastrzeżenia co do sposobu wprowadzenia programu nauczania, twierdząc, że ludzie nie byli do niego przygotowani i nie mieli odpowiedniej wiedzy przedmiotowej, aby go nauczać.
Nierzadko zdarza się, że nauczyciele mają uczniów, którzy są od nich bardziej zaawansowani w dziedzinie informatyki – 81% twierdzi, że uczyło uczniów, którzy byli lepszymi programistami niż oni, ale tylko 48% twierdzi, że przeszło szkolenie dla nauczycieli w zakresie wspierania wybitnych młodych uczniów uczących się kodowania.
Jeśli przyjrzeć się rządowym celom dotyczącym nauczycieli określonych przedmiotów, to liczba osób wybierających kształcenie nauczycieli przedmiotów informatycznych plasuje się wśród najuboższych.
SCARI odkryło również, że nauczyciele i kadra kierownicza szkół nie lubią obecnego programu nauczania informatyki. Uważają, że jest zbyt wąski i nie odpowiada różnorodnym zainteresowaniom ani talentom, a jego nadrzędnym tematem jest kodowanie i matematyka.
Wielu nauczycieli twierdziło ważny ciągły rozwój zawodowy jest niezwykle ważny, a jednocześnie zróżnicowany pod względem jakości i dostępności, jeśli chodzi o informatykę.