Badania pokazują, że pracownicy czują się komfortowo dzięki GenAI


Podczas gdy pracownicy nie mogą się doczekać sztuczna inteligencja (AI) przejmująca powtarzalne zadaniamenedżerowie są bardziej ostrożni we wdrażaniu technologii i jej wpływie na miejsca pracy.

Około 86% profesjonalistów LexisNexis przeprowadziło ankietę pod kątem tego Przyszłość pracy raport 2024 zgodzili się lub zdecydowanie zgodzili się, że są skłonni zastosować generatywną sztuczną inteligencję (GenAI) zarówno w pracy twórczej, jak i zawodowej.

Negatywne podejście do sztucznej inteligencji często wynikało z obaw przed utratą pracy i obawą, że taka technologia będzie dostępna jedynie dla osób posiadających specjalistyczne umiejętności. Jednak GenAI zmienia to, „wyrównując szanse w zakresie dostępu do danych i możliwości podejmowania decyzji”, jak wynika z ankiety przeprowadzonej wśród 500 specjalistów z całego świata.

„Odzwierciedla to również świadomość profesjonalistów, że technologie takie jak generatywna sztuczna inteligencja w coraz większym stopniu odgrywają kluczową rolę w przyszłym rozwoju” – stwierdzono.

Badanie wykazało, że 70% profesjonalistów używa lub planuje wykorzystywać generatywną sztuczną inteligencję do celów osobistych, a prawie tyle samo (68%) wykorzystuje ją w pracy lub planuje to robić w przyszłości.

Najczęstszym zastosowaniem było zwiększenie wydajności, w dalszej kolejności podsumowywanie treści, prowadzenie badań i poprawa jakości pracy. Na liście znalazło się także zrozumienie nowych koncepcji, tworzenie dokumentów i pisanie e-maili.

Reklama

Prawdopodobnie lista się wydłuży, ponieważ 82% ankietowanych spodziewa się, że GenAI przejmie szereg powtarzalnych zadań administracyjnych, a zapytani o procent bieżących zadań, jakie generacyjna sztuczna inteligencja mogłaby wykonać w ciągu najbliższych dwóch–trzech lat, więcej ponad połowa stwierdziła, że ​​mieści się w przedziale od 11% do 50%.

„Mniejsze obawy związane ze zmianą miejsca pracy sugerują, że pracownicy nabrali większego optymizmu w kwestii tego, w jaki sposób sztuczna inteligencja może wzmacniać ludzkie umiejętności, a nie je zastępować”

Raport LexisNexis

Może zatem dziwić, że wielu profesjonalistów nadal pozytywnie ocenia wpływ generatywnej sztucznej inteligencji, a ponad dwie trzecie z nich postrzega GenAI jako pomocne narzędzie lub wspierającego współpracownika. Z raportu LexisNexis wynika, że ​​tylko 4% uznało generatywną sztuczną inteligencję za zagrożenie dla bezpieczeństwa pracy.

Zapytani o potencjalne wady GenAI, zagrożenie dla miejsc pracy znalazło się na samym dole listy – wybrało je jedynie 39% w porównaniu z ponad 60%, które obawiały się dokładności wyników generowanych przez sztuczną inteligencję.

„Mniejsze obawy związane ze zmianą miejsca pracy sugerują, że pracownicy nabrali większego optymizmu w kwestii tego, w jaki sposób sztuczna inteligencja może wzmacniać ludzkie umiejętności, a nie je zastępować” – czytamy w raporcie.

Pracownicy mogą być zrelaksowani przybyciem nowego współpracownika zajmującego się sztuczną inteligencją, ale dziewięciu na dziesięciu również uznało potrzebę szkolenia, aby móc dotrzymać kroku.

Na szczycie listy umiejętności znalazły się krytyczne myślenie i rozwiązywanie problemów, a następnie analiza i interpretacja danych, zdolność adaptacji i elastyczność oraz kreatywność i innowacyjność. Wspomniano także o umiejętnościach technicznych, takich jak kodowanie, a także umiejętnościach komunikacyjnych i interpersonalnych.

Jednak nawet jeśli pracownikom szybko podoba się pomysł, aby sztuczna inteligencja pozbyła się nudnych elementów ich pracy, wydaje się, że menedżerowie mają bardziej wyrafinowane podejście, które obejmuje obawy o pracę dla swoich pracowników – i dla nich samych.

Oddzielna ankieta przeprowadzona wśród 1000 liderów biznesowych firmy Orgvue zajmującej się oprogramowaniem do projektowania i planowania organizacyjnego wykazała, że ​​nawet jeśli kadra kierownicza szybko inwestuje w sztuczną inteligencję, nadal ma pewne obawy.

„Pomimo pośpiechu w inwestowaniu w sztuczną inteligencję wiele firm nie ma pewności, w jaki sposób skutecznie zintegrować sztuczną inteligencję z pracownikami i jak dotrzymać kroku zmianom operacyjnym, które wywoła ta technologia” – czytamy w raporcie.

Według Orgvue Przede wszystkim człowiek, ulepszona maszyna: rola sztucznej inteligencji w transformacji siły roboczej z raportu wynika, że ​​zdecydowana większość liderów biznesu (82%) zainwestowała w GenAI, uczenie maszynowe, zrobotyzowaną automatyzację procesów lub inną formę sztucznej inteligencji w 2023 r.

„Pomimo pośpiechu w inwestowaniu w sztuczną inteligencję wiele firm nie ma pewności, w jaki sposób skutecznie zintegrować sztuczną inteligencję z pracownikami i jak dotrzymają kroku zmianom operacyjnym, które wywoła ta technologia”

Raport Orgvue

Ponad dwie trzecie stwierdziło, że sztuczna inteligencja będzie głównym motorem transformacji miejsc pracy w ciągu najbliższych trzech lat, ale stwierdziła również, że największe bariery w przygotowaniu pracowników na sztuczną inteligencję obejmują brak wiedzy organizacyjnej, sceptycyzm pracowników i brak przepisów dotyczących wdrażania sztucznej inteligencji w miejsce pracy.

Być może nie jest zaskakujące, że 93% liderów biznesu biorących udział w ankiecie uważało, że przygotowanie ich pracowników do sztucznej inteligencji było wyzwaniem: 50% nie było jasne, w jaki sposób sztuczna inteligencja wpłynie na pracowników, 48% nie było pewne, w jaki sposób będą zarządzać rozwojem sztucznej inteligencji, aby zoptymalizować wykorzystanie technologii , a 70% stwierdziło, że przed przyjęciem sztucznej inteligencji miało poczucie odpowiedzialności za ochronę pracowników przed zwolnieniami.

Pomimo niepewności organizacje w dalszym ciągu spodziewają się zwiększenia inwestycji w sztuczną inteligencję, przy czym jedna trzecia planuje zwiększyć wydatki o ponad 50% w ciągu przyszłego roku, a 69% stwierdziło, że do 2025 r. wdroży sztuczną inteligencję w swoich podstawowych działaniach.

Liderzy biznesowi uważają, że sztuczna inteligencja będzie transformacyjna dla ich pracowników, przy czym 82% twierdzi, że spodziewa się, że z czasem zwiększy ona produktywność, a 73%, że pomoże im obniżyć koszty.

Jednak prawie połowa (41%) uważała, że ​​sztuczna inteligencja spowoduje powszechne zakłócenia w pracy ich siły roboczej, a ten sam odsetek (41%) obawiała się, że sztuczna inteligencja może ich nawet zastąpić.

Podczas gdy 51% organizacji udzieliło pracownikom pozwolenia na korzystanie z GenAI, tylko 37% ma jasną politykę dotyczącą jego wykorzystania.

Organizacje dostrzegają również różnice w tym, jak dobrze ich zdaniem pracownicy różnych pokoleń poradzą sobie ze sztuczną inteligencją. Uważają, że pokolenie alfa (2010–2024) i pokolenie Z (1995–2009) dołączą do siły roboczej gotowej do pracy ze sztuczną inteligencją, ale pokolenie wyżu demograficznego i pokolenie X są stosunkowo nieprzygotowane.

Trzy czwarte organizacji oświadczyło, że planuje wprowadzenie konkretnych programów i narzędzi szkoleniowych, które pomogą starszym pokoleniom korzystać ze sztucznej inteligencji, a ponad połowa planuje priorytetowo traktować zatrudnianie młodszych talentów.

Oliver Shaw, dyrektor generalny Orgvue, powiedział, że wpływ sztucznej inteligencji jest natychmiastowy i wszechobecny, z dnia na dzień zmieniając całe branże.

„Jaka inna technologia wywarła tak głęboki wpływ w tak krótkim czasie? Zmusza to organizacje do przejścia od ostrożnych projektów pilotażowych bezpośrednio do transformacji na pełną skalę” – dodał.

Shaw powiedział, że liderzy biznesowi muszą wskazać obszary swojej organizacji, w których dotknie sztuczna inteligencja, i opracować strategie dotyczące sposobu, w jaki będą zarządzać wprowadzeniem sztucznej inteligencji.

„Jesteśmy u progu ery sztucznej inteligencji, dlatego musimy określić, gdzie sztuczna inteligencja uderzy, i szukać sposobów na przekwalifikowanie siły roboczej, promując etyczne korzystanie ze sztucznej inteligencji. Nie chodzi o przygotowywanie się na zmiany, ale o przyjęcie ich i kierowanie nimi, aby zapewnić, że sztuczna inteligencja wzmocni nasze człowieczeństwo” – powiedział Computer Weekly.

Generatywna sztuczna inteligencja wciąż się wyłania i toczy się debata na temat jej wpływu, przy czym sugeruje się, że sztuczna inteligencja mogłaby zautomatyzować około 10–30% ról.

W zeszłym miesiącu, w jednym z najbardziej uderzających jak dotąd studiów przypadków dotyczących powstania GenAI, firma fintechowa Klarna, działająca na zasadzie „kup teraz, zapłać później”, stwierdziła, że ​​jej asystent generatywnej sztucznej inteligencji wykonuje obecnie pracę 700 agentów obsługi klienta.

Prezes Klarny, Sebastian Siemiatkowski, powiedział wówczas, że w miarę jak coraz więcej firm wdraża technologie AI, społeczeństwa muszą wziąć pod uwagę wpływ sztucznej inteligencji. Powiedział, że nawet jeśli będzie to miało pozytywny wpływ na społeczeństwo jako całość, musimy rozważyć konsekwencje dla poszczególnych osób, których to dotyczy.



Source link

Advertisment

Więcej

Advertisment

Podobne

Advertisment

Najnowsze

Czy Trubbish może być błyszczący w Pokémon Go?

Trubbish, Pokémon w worku na śmieci z Unovy, można znaleźć na wolności w Pokemon Go. Tak, Trubbish może się błyszczeć...

Tak, aplikacja YouTube próbuje teraz przejąć wygaszacz ekranu Apple TV

Jedną z najlepszych funkcji Apple TV jest bogata kolekcja wygaszaczy ekranu Antena. Gdy Apple TV będzie bezczynny przez kilka minut, system tvOS...

Fortnite pozwoli graczom ukryć wredne emotki

Fortnite we wtorek udostępni aktualizację zawierającą nowe ustawienie filtrujące emocje „konfrontacyjne”.. Aktualizacja v29.30 pozwoli graczom „nie widzieć” następujących emotek: „Śmiej się”, „Weź...
Advertisment