Chociaż wspaniale jest usiąść przy zwięzłej i prostej grze strategicznej, takiej jak Catan Lub Bilet na przejażdżkęczasami wolę poznać grę, która ma trochę większe ambicje. Często zwracam się do wydawcy Leder Games i projektanta Cole’a Wehrle’a aby zaspokoić tę potrzebę. To zespół odpowiedzialny za uznanie Root: gra w Woodland Might and Rightktóry stara się modelować przemoc polityczną pod przykrywką przytulnej zabawy w lesie. Potem jest Przysięga: Kroniki Imperium i Wygnaniagra o budowaniu dynastii rządzącej ze zwykłych mitów i legend.
Kiedy nagradzamy Poleca wielokąt odznakę, dzieje się tak, ponieważ wierzymy, że odbiorca jest wyjątkowo inspirujący, zabawny, pomysłowy lub zabawny — i warto go uwzględnić w swoim harmonogramie. Jeśli chcesz mieć wyselekcjonowane listy naszych ulubionych multimediów, sprawdź W co grać I Co obejrzeć.
Łuki: konflikt i upadek w zasięgu ręki to kolejna radykalna próba innowacji na blacie. Efektem końcowym, dostępnym w sprzedaży detalicznej od 1 października, jest unikalne podejście do strategicznych gier wojennych z jedną sesją, które przywołuje na myśl takie klasyki jak Ryzyko I Imperium Zmierzchu. Ale w połączeniu z ogromnym rozszerzeniem już pierwszego dnia, Łuki zmienia się w oszałamiającą, składającą się z trzech sesji grę kampanijną z ewoluującymi zasadami i ciekawymi odkryciami opartymi na faktach. Jest całkowicie przesadzony pod każdym względem i nie wydano jeszcze nic podobnego.
Podstawowa gra Łuki to fascynujące ćwiczenie podważania oczekiwań. Gracze podchodzą do stołu, wcielając się w różne międzygwiezdne frakcje walczące o swoje istnienie w Reach – kawałku przestrzeni oferującym możliwości, a jednocześnie pełnym konfliktów. Chociaż na pierwszy rzut oka wygląda to na grę podboju science fiction w stylu 4X, w rzeczywistości jest to tylko iluzja. Biorąc pod uwagę brak eksploracji i bardzo niewielki rozwój technologiczny, lepiej jest to rozważyć Łuki być bardziej tradycyjną strategiczną grą wojenną, wymagającą manipulowania sprytnymi, ale powstrzymującymi systemami, aby realizować dynamiczne cele.
Ale grasz także w grę bardzo podobną do kierów lub inną grę polegającą na braniu lew, taką jak euchre lub pinochle. I nie, nie żartuję.
Kiedy siadasz przy stole, każdy z trzech do pięciu graczy otrzymuje na rękę karty o różnych kolorach i wartościach. Jeden z graczy „prowadzi” kartą w danym kolorze, a pozostali podążają za tym kolorem lub nie.
Ten sprytny system jest całością Łuki„mechanizm działania”. W ten sposób poruszasz się po planszy, atakujesz wrogów i pobierasz zasoby z planet. Kolor określa, jakie akcje możesz wykonać, a siła wpływa na to, czy uzyskasz pełną korzyść z zagranej karty.
Aby wykonać pełną turę i wykorzystać całą swoją kartę, musisz podążać za kolorem wiodącym z kartą o wyższej wartości. Jednak ty Móc grają niewłaściwie i nie są zobowiązani do prowadzenia. Pod tym względem jest mniej sztywny niż tradycyjni chwytnicy lew. Ale jeśli grasz w innym kolorze, zamiast pełnej mocy karty, jesteś ograniczony tylko do jednej akcji. Stwarza to interesującą dynamikę poprzez ograniczenia, ponieważ często będziesz chciał rozszerzyć swoje imperium lub zbudować infrastrukturę, ale przebieg gry popchnie cię do innych opcji, takich jak pobranie karty z rynku i dodanie nowej, trwałej zdolności do swojej frakcji .
Ta gra karciana może wydawać się biurokratyczna i jest to zamierzone. Te mechanizmy przyjmowania sztuczek zastępują polityczne i gospodarcze machinacje toczące się w tle, tak jakby tuż poza ekranem nawiązałeś kontakt z innymi siłami galaktycznymi, aby negocjować i wpływać na kontrolę nad danym regionem Reach. Z tych decyzji wynikają działania, gdy rzucasz kartę w kolorze Administracji, stwierdzając, że dominujące wiatry polityczne popchnęły rundę w stronę podatków i napraw. Ale wtedy przeciwnik uśmiecha się ironicznie i przechodzi do Agresji, rozpoczynając mały najazd, który wywraca do góry nogami czas pokoju i powoduje zamieszanie. Jest na przemian frustrujący, dramatyczny i inspirujący – tak jak powinna wyglądać dobra opera kosmiczna.
Cała ta ukryta energia narracyjna eksploduje z ręki kart, które otrzymałeś na początku rundy. Często ambicje twojego imperium zostaną podkopane przez garnitury, które otrzymasz, ponieważ w tej grze chodzi w równym stopniu o wywiązywanie się z tego, co masz, jak i o wdrażanie dobrze ułożonych planów. Często będziesz musiał zmienić swoją strategię w zależności od posiadanych kart, czasami tworząc kilka trudnych rąk – a nawet całe gry. Tworzy to podstawowe napięcie, które jest wszechobecne przez cały czas.
Jedną z najlepszych części gry w karty jest sposób, w jaki w każdej rundzie wyznaczany jest lider. Łuki tradycyjnie przekazuje kontrolę temu, kto zagra kartę o najwyższej sile w kolorze wiodącym, ale jest też sposób, aby rzucić wyzwanie. Po prostu odrzuć jedną dodatkową kartę oprócz karty, którą zagrywasz, tracąc szansę na wykonanie kolejnej akcji w tej rundzie w zamian za zabezpieczenie inicjatywy. Ale to nie wszystko, co zarabiasz, będąc głównym graczem.
Pierwszy gracz w każdej rundzie może także wybrać ambicję, która zapewni mu punkty zwycięstwa w tej rundzie. Ambicje zachęcają graczy do zachowywania się w określony sposób. Być może muszą zebrać jak najwięcej trofeów wojennych lub najwięcej zasobów kilku różnych typów. Oznacza to, że rozgrywka koncentruje się nie tylko na gromadzeniu większej liczby punktów niż przeciwnicy, ale także na określeniu, jakie działania w ogóle mogą zdobyć punkty. Podobnie jak gracze określają, jakie działania są możliwe w każdej rundzie, grupa również określi, jakie ambicje są godne tych działań, a tym samym, które zachowanie jest nagradzane i motywowane. Jest to fascynujące i niekonwencjonalne, ponieważ konkretna gra może skutkować prawie brakiem punktów zwycięstwa w konflikcie. Atmosfera przy stole jest zupełnie inna, gdy jest to gra w dużym stopniu skupiona na opodatkowaniu i zabezpieczaniu rezerw ropy naftowej, a nie na najeżdżaniu planet i niszczeniu gwiezdnych flot. Wszystkie te niuanse dodają ogromnej wagi grze w karty, wiążąc jej znaczenie z gorączką ruchu na planszy.
Gdyby to było wszystko Łuki to by było na tyle. To satysfakcjonująca gra strategiczna, która wydaje się dziwaczna i wyjątkowa w porównaniu do swoich odpowiedników. Ale Łuki jest o wiele więcej. Z Przeklęty zasięg po rozszerzeniu gra przekształca się w wielosesyjną kampanię z wyłaniającą się narracją i ogromną ewolucją mechaniczną.
Rozpoczynasz kampanię, a każdy gracz ma do wyboru dwa losy. Są one funkcjonalnie podobne do celów frakcji w większości gier strategicznych. Każdy los ma niepowtarzalny ton i wagę mechaniczną. Niektóre są bardziej interesujące, wprowadzają zupełnie nowe systemy gry, które wpływają na każdego gracza. Gęstość zasad znacznie wzrasta w porównaniu z grą podstawową i każdy musi całkowicie podporządkować się eksperymentowi. Dzieje się naprawdę dużo i prawie wszystko można by zaliczyć do spoilerów.
Szczególnie interesujące jest to, że stan tablicy jest zachowywany pomiędzy każdą sesją. Twój wynik również się kumuluje, a celem jest zwycięstwo na koniec trzeciej i ostatniej sesji. Ten element pamięci działa wyjątkowo dobrze, zapewniając alternatywne bodźce w pierwszej i drugiej grze kampanii. Gracze mogą wykonywać działania, które poprawią ich pozycję na przyszłość i porzucą obecne cele. To zupełnie nowy sposób na wyobrażenie sobie interakcji z innymi Łukii ma duży wpływ na strategię.
Ale i te losy zmieniają się z biegiem czasu. W każdej kolejnej sesji możesz porzucić swój los i wybrać nowy, albo być może zyskałeś możliwość kontynuowania rozgrywki i zobaczenia, jakie nowe systemy i komponenty zostaną odblokowane. To zawsze wspaniały moment, podobny do otwierania prezentów w bożonarodzeniowy poranek.
To absolutnie dziki projekt. Są elementy starsze gry zaimplementowano nie w kategoriach trwałego oznaczania elementów, ale w sposób radykalny, w którym gra ulega radykalnej zmianie, co ma konsekwencje, które odbijają się na całej rozgrywce. Stawka jest wyższa, a wyniki bogatsze. W tym formacie jest to wspaniały projekt, który zasługuje na uznanie jako jedno z najlepszych wydawnictw 2024 roku.
Większość blasku Łuki: konflikt i upadek w zasięgu ręki jest jego wyobraźnia. Leder Games, poprzez sukces Źródłostworzyło przestrzeń do podejmowania tak dużych huśtawek. Starannie i z dużą dbałością o szczegóły, zespół ten nadal tworzy dziwaczne, ale wyrafinowane gry planszowe, które przesuwają granice formatu i oferują trudne do wyobrażenia doświadczenia. To świetna gra, o której będziemy rozmawiać i którą będziemy badać w najbliższej przyszłości.
Łuki: konflikt i upadek w zasięgu ręki będzie dostępny od 1 października w cenie 60 dolarów. Przeklęty zasięg dostępne jest również rozszerzenie kampanii, które kosztuje o 100 USD więcej.
Łuki: konflikt i upadek w zasięgu ręki została sprawdzona na egzemplarzu detalicznym dostarczonym przez Leder Games. Vox Media ma partnerstwa partnerskie. Nie mają one wpływu na treść redakcyjną, chociaż Vox Media może otrzymywać prowizje za produkty zakupione za pośrednictwem linków partnerskich. Możesz znaleźć dodatkowe informacje na temat polityki etycznej firmy Polygon można znaleźć tutaj.