Archer Aviation, wiodąca firma z branży lotnictwa elektrycznego z siedzibą w San Jose w Kalifornii, ogłosiła, że otrzymała od Federalnej Administracji Lotniczej certyfikat przewoźnika lotniczego zgodny z częścią 135, niezbędny do świadczenia usług taksówek powietrznych na żądanie.
To stawia Archera o krok od uruchomienia pełnoprawnych usług komercyjnych z wykorzystaniem elektrycznego pojazdu do pionowego startu i lądowania (eVTOL). Firma posiada także certyfikat Part 145, który uprawnia ją do prowadzenia specjalistycznych usług naprawy statków powietrznych. Niedawno FAA wydała również ostateczne kryteria zdatności do lotu samolotu Midnight. Archer jest dopiero drugą firmą eVTOL, która otrzymała certyfikat Part 135, po Joby Aviation w 2022 r.
To stawia Archera o krok od uruchomienia w pełni rozwiniętej usługi komercyjnej
Zanim jednak będzie mógł wystartować, musi uzyskać certyfikat typu dla swojej taksówki powietrznej Midnight, co oznacza, że samolot spełnia wszystkie standardy FAA dotyczące projektowania i bezpieczeństwa. Midnight to pięciomiejscowy samolot eVTOL, który może przewozić czterech pasażerów i jednego pilota na dystansie do 60 mil (prawie 100 km) z prędkością do 241 km/h, korzystając wyłącznie z zasilania akumulatorowego. Dzięki zastosowaniu odchylanych wirników Midnight może startować i lądować pionowo jak helikopter, a następnie przechodzić do lotu do przodu niczym samolot.
Oprócz Archera inne firmy zajmujące się elektrycznym pionowym startem i lądowaniem mają nadzieję ostatecznie uzyskać pełną zgodę FAA, ale proces ten przebiega powoli. Może minąć jeszcze kilka lat, zanim FAA przyzna certyfikat firmie eVTOL – czego jeszcze nie zrobiła. Zmiany w procesie certyfikacji mają stworzył niepewność dotyczące komercjalizacji po tym, jak FAA ponownie sklasyfikowała eVTOL jako samolot typu „power lift”, a nie samolot.
Taksówki powietrzne, czasami błędnie identyfikowane przez media głównego nurtu jako „latające samochody”, to w zasadzie helikoptery bez hałaśliwych, zanieczyszczających środowisko silników gazowych (choć z pewnością mają swój własny, unikalny profil hałasu).
Oprócz Archera, firmy takie jak Lotnictwo Joby, Volocopteri Beta Technologies twierdzą, że są o krok od uruchomienia usług, które ostatecznie będą miały zasięg ogólnokrajowy.