Już 13 rok z rzędu Apple zajmuje pierwsze miejsce w rankingu Best Global Brands organizowanym przez Interbrand, który ocenia firmy pod względem wartości, wpływu i siły marki. Oto kilka najważniejszych wydarzeń z tegorocznej listy.
Największy roczny skok notuje Nvidia
Pomimo tego, że jest to ranking subiektywny, rocznik Interbrand Najlepsze światowe marki raport dostarczył ciekawych informacji na temat ewolucji postrzegania marki i wartości rynkowej w czasie.
Śledzono także wzrosty i spadki głównych trendów rynkowych i, co nie jest zaskoczeniem, tegoroczna lista Leans ma w sobie posmak sztucznej inteligencji, jak również zauważył Gonzalo Brujó, globalny dyrektor generalny Interbrand:
“Usługi cyfrowe i rozwój sztucznej inteligencji tworzą zwycięzców szybciej niż kiedykolwiek. Zakłócenia są decydującą siłą kształtującą globalne marki. Marki, które wprowadzają innowacje w różnych branżach, budują znaczenie kulturowe i inwestują w długoterminową strategię marki, wygrywają. Ci, którzy polegają wyłącznie na sile dziedzictwa, widzą wyzwania stojące przed ich rozwojem.”
W tegorocznego rankinguNvidia odnotowała największy wzrost wartości marki, o 116% do 43,2 miliarda dolarów, wspinając się na 15. miejsce. Qualcomm (39. miejsce, 20,1 mld USD), Dell (51. miejsce, 16,3 mld USD) i Shopify (99. miejsce, 6,9 mld USD) znalazły się wśród 12 nowicjuszy, a Electronic Arts, HP, LG i WhatsApp znalazły się wśród 25 marek wyróżnionych w sekcji „Marki warte obejrzenia”.
Technika dominuje w pierwszej piątce
Podobnie jak od 2013 roku, Apple znalazł się na szczycie listy, ale odnotował 4% spadek wyceny marki, do 460,9 miliardów dolarów. Microsoft zajął drugie miejsce ze wzrostem o 10% (388,5 miliarda dolarów), a za nim uplasował się Amazon (+7%, 219,9 miliarda dolarów), Google (+9%, 317,1 miliarda dolarów) i Samsung (-10%, 90,5 miliarda dolarów).
Co ciekawe, ChatGPT jest wspomniany w raporcie trzy razy, ale nie znalazł się na liście. Ogólnie, Interbrand stwierdził, że wartość dodana marek z listy 100 najlepszych sięgnęła 3,6 biliona dolarów, co stanowi wzrost o 150 miliardów dolarów w porównaniu z rokiem 2024.
Oferty akcesoriów na Amazon
FTC: Korzystamy z automatycznych linków partnerskich generujących dochód. Więcej.