Nowy raport porównuje inicjatywy klimatyczne firm Apple, Dell, Google, HP, Microsoft i Nvidia. Z dzisiejszego raportu wynika, że Apple jest daleki od ideału, ale jak dotąd wyprzedza konkurencję.
To jedyna firma spośród sześciu gigantów technologicznych, która wyznaczyła swoim dostawcom cele w zakresie przejścia na energię odnawialną. „Inne marki muszą wysyłać równie jasne sygnały swoim dostawcom” – Gary Cook, dyrektor ds. globalnej polityki klimatycznej w organizacji non-profit Stand.earth, która opublikowała raport– napisano w komunikacie prasowym.
Co prawda zupełnie odrębny raport opublikowany w zeszłym tygodniu przez inną grupę ekologiczną poddaje w wątpliwość niedawne twierdzenia Apple o neutralności pod względem emisji dwutlenku węgla. Jednak nowy raport Stand.earth przedstawia szersze inicjatywy klimatyczne Apple z odpowiedniej perspektywy, analizując jednocześnie kilka firm technologicznych.
„Inne marki muszą wysyłać równie jasne sygnały swoim dostawcom”.
Producent Big Tech 4 procent globalnej emisji gazów cieplarnianych więcej niż lotnictwo. Opublikowany dzisiaj nowy raport Stand.earth zawiera zalecenia dla firm dotyczące ograniczenia tego zanieczyszczenia.
Co najważniejsze, firmy muszą podejść bardziej strategicznie do sposobu zakupu energii odnawialnej. Większość sieci energetycznych nie ma jeszcze wystarczającej liczby farm fotowoltaicznych i wiatrowych, aby osiągnąć cele przedsiębiorstw, jakim jest osiągnięcie neutralności pod względem emisji dwutlenku węgla. Wielu z nich, w tym Apple, zamiast tego dokonuje zakupu Certyfikaty Energii Odnawialnej (REC) ma na celu wspieranie projektów związanych z czystą energią. Ale to zachęta finansowa często nie wystarczy faktyczne wprowadzenie do sieci większej ilości energii odnawialnej, szczególnie w przypadku rozdzielenia REC. Aby to zmienić, Apple, Google i Microsoft już to zrobiły strategie dostarczać więcej energii odnawialnej do lokalnych sieci, w których działają.
Co więcej, w raporcie wskazano, że firmy technologiczne powinny ściślej współpracować, aby przeciwdziałać zmianom klimatycznym. „Utrzymuje się znaczny brak znaczącej współpracy i jednolitych działań wśród liderów sektora” – czytamy w raporcie. Mogliby na przykład wykorzystać swoją zbiorową siłę, aby opowiadać się za polityką promującą przyjęcie czystej energii.
Oczywiście emisje z łańcucha dostaw nadal stanowią drażliwy punkt we wszystkich obszarach. Największą część śladu węglowego firmy często stanowią jej dostawcy. Pod koniec dekady Apple oświadczył, że chce zachować neutralność pod względem emisji dwutlenku węgla w swojej działalności i łańcuchu dostaw. Dostawcy firmy ponad podwoił się czystej energii w latach 2021–2022. W tym roku część 300 zobowiązała się, że do 2030 r. przy wytwarzaniu produktów Apple będzie korzystać wyłącznie z czystej energii. Ich zaangażowanie pomogło Apple osiągnąć sukces pierwsza zapowiedź gadżetów neutralnych pod względem emisji dwutlenku węgla w zeszłym miesiącu: „wybierz” kombinacje etui i pasków do Apple Watch.
Apple nadal musi zachować większą przejrzystość w zakresie emisji w swoim łańcuchu dostaw
„Chociaż Apple może zbyt szybko twierdzić, że jego produkty są „neutralne pod względem emisji dwutlenku węgla”, to jako jedyni zarówno dają mocny przykład tego, jak wycofują się ze swojej działalności z paliw kopalnych, jak i agresywnie pracują, aby przekonać swoich dostawców do korzystania z nich ścieżkę, która do 2030 r. będzie w 100% odnawialna” – powiedział Cook.
Zdaniem oddzielnego Apple, pomimo tego postępu, Apple nadal musi zachować większą przejrzystość w zakresie emisji w swoim łańcuchu dostaw raport opublikowane w zeszłym tygodniu przez non-profit Instytut Spraw Publicznych i Środowiska (IPE). Z raportu wynika, że Apple przestało w tym roku prosić swoich dostawców o ujawnianie swoich emisji.
„Biorąc pod uwagę, że dostawcy Apple nie ujawniają publicznie danych dotyczących zużycia czystej energii i emisji gazów cieplarnianych, w jaki sposób można publicznie zweryfikować, czy w procesie produkcyjnym trzech neutralnych pod względem emisji dwutlenku węgla produktów Apple Watch wykorzystuje się w 100% czystą energię elektryczną?” – pyta IPE.
Krawędź skontaktowaliśmy się z każdą ze spółek objętych raportem. „Będziemy nadal opowiadać się za naszym rygorystycznym, opartym na nauce podejściem do dekarbonizacji naszych produktów i dzielić się nim – w ścisłej współpracy z naszymi dostawcami i przy wsparciu stron trzecich – jako sposób na dalszy postęp w całej branży” – powiedział rzecznik Apple, Sean Redding w e-mailu do Krawędź.
Dyrektor ds. komunikacji korporacyjnej Nvidii, Liz Archibald, napisała w e-mailu, że firma „konsekwentnie angażuje dostawców w celu oceny dodatkowych inicjatyw i ułatwiania dalszej redukcji emisji w całym łańcuchu dostaw”. Inne firmy nie odpowiedziały natychmiast lub odmówiły komentarza w tej sprawie.