Apple i Meta są pierwszymi firmami, które zostaną ukarane grzywną za naruszenia na podstawie ustawy o rynkach cyfrowych Unii Europejskiej (DMA). Komisja Europejska ogłosiła dziś, że Apple otrzymało karę 500 milionów euro (około 570 milionów dolarów) po orzeczeniu Że praktyki „antyprzewodniczy” sklepu z aplikacjami Nie udało się przestrzegać reguł antymonopolowych DMA. Meta została ukarana grzywną w wysokości 200 milionów euro (około 230 milionów dolarów) według podobnych opłat dotyczących Model reklamowy „Pay and Consent” na Facebooku i Instagramie. Obie firmy będą musiały zmienić oprogramowanie i praktyki po orzeczeniu.
DMA stał się prawem w maju 2023 r. I ma na celu zwiększenie konkurencji na rynkach cyfrowych w UE. Firmy wyznaczone zgodnie z prawem jako „strażnicy” – Apple, Meta, Alphabet, Amazon, Bytedance i Microsoft – w stosunku do „podstawowych usług platform”, które oferują, muszą być zgodne z zasadami mającymi na celu zmniejszenie zachowań antykonkurencyjnych. Firmy mogą być obciążone do 10 procent rocznych globalnych przychodów z powodu naruszeń DMA, a nawet 20 procent za powtarzające się przestępstwa.
Apple zostało oskarżone za naruszenie zasad DMA W przypadku ograniczeń sklepów aplikacji, które uniemożliwiały programistom promowanie cen lub alternatywnych kanałów dystrybucji w swoich aplikacjach lub swobodne łączenie się z stronami internetowymi, na których klienci mogą płacić lub subskrybować swoje usługi. W Apple mówi, że własny raport zgodności Środki zgodności, które podjął, aby otworzyć użytkowników i programistów App Store, a także „nadal wzywa Komisję Europejską, aby umożliwić podejmowanie innych środków w celu ochrony użytkowników”.
Początkowa zgodność Dochodzenia w sprawie Apple i Meta zostały ogłoszone w marcu 2024 r., Wraz z planami zbadania spółki macierzystej Google w zakresie obaw dotyczących bardziej pozytywnego traktowania własnych usług w rankingach wyszukiwania w porównaniu z usługami świadczonymi przez rywali innych. Podobnie jak Apple, Google jest również analizowane na temat praktyk „antyprzewodnikowych” na swoim rynku aplikacji-co oznacza zachowanie, z których wykorzystują platformy dominujące na rynku, aby zniechęcić konsumentów z korzystania z alternatywnych usług.