Wkroczenie Yamashity do anime następowało nieco powoli.
„Jako dziecko oglądałem różne animacje, nie zdając sobie sprawy, że to niesamowite medium” – Yamashita powiedział Polygon za pośrednictwem tłumacza. Wszystko zmieniło się, gdy poszedł do gimnazjum. „Przypadkiem widziałem Zamek Cagliostroi to właśnie uświadomiło mi, że można naprawdę nakręcić fantastycznie piękny i doskonały film”.
Film „przez przypadek” wyreżyserował Hayao Miyazaki, z którym Yamashita ściśle współpracował, zaczynając od bardziej bezpośredni związek Howla Ruchomy zamek. Powiedzieć, że ta praca była dla niego spełnieniem marzeń, byłoby delikatnie mówiąc. Zamek Cagliostro był dla niego katalizatorem, widząc wszystko, czym może być animacja.
„Pomyślałem: to pokazuje, że animacja może być naprawdę świetną zabawą” – mówi Yamashita. „A wtedy nawet za pomocą prostych linii moglibyśmy wyrazić tak wiele, jak pokazać ruch, jak pokazać animację”.
Yamashita przypisuje mu uwagę licznymi pościgami samochodowymi w filmie — z odrobiną szczególnej miłości do początku filmu. „To naprawdę zwiększyło moje napięcie […] Kiedy zobaczyłem pościg samochodowy, pomyślałem, że to niesamowite, że można to zrobić za pomocą tak prostej animacji”.
Co ma sens. Trudno pamiętać czasy, kiedy Miyazaki był po prostu kolejnym artystą w kolejce do przejścia od pracy w studiu animacji do reżyserii (zajmując się trzecim filmem powstałym na podstawie popularnego anime). Ale Zamek Cagliostro to jest dokładnie to; Miyazaki doskonali swoje umiejętności malując cudzą paletą. Miyazaki pozwolił sobie na swobodę, jeśli chodzi o tę postać — zmiana tradycyjnego, bezwzględnego typu na wzór Arsène’a Lupina w głupka, który wydaje się mieć wszystkie kończyny i szczęście. Życie tego Lupina dalekie jest od blasku, pozornie wzorowane na skromnym żółtym fiacie i złośliwie podchodzące do kelnerki.
Ale rezultat jest szalony — żywa animacja, która wydaje się znajoma i nieskomplikowana, kreatywna w swoim podejściu, czasami stanowiącym wyzwanie dla fizyki, i pełna poczucia dbałości o szczegóły, dzięki czemu świat wydaje się żywy i żywy, nawet jeśli akcja czasami może być krępy. Pościgi samochodowe są na tyle dobre, że krążą plotki, że po pokazie w Cannes Steven Spielberg uznał ten film za „jeden z najlepszych filmów przygodowych wszechczasów”. Lupin usiłujący przepłynąć akwedukt to rodzaj ożywionej animacji, z której można się śmiać i którą można poczuć w stawach. Łatwe łączenie stylów i wpływów (zarówno Miyazakiego, jak i samego medium) jasno pokazuje, w jaki sposób ten prosty film może zainspirować całą falę animatorów i animacji.
Nawet teraz, Zamek Cagliostro to coś, co przykuwa uwagę Yamashity. „Jest wiele dobrych, interesujących filmów, ale kiedy pomyślę o tym, co naprawdę lubiłem oglądać, prawdopodobnie powiedziałbym, że był to Zamek Cagliostro. [It’s] coś, co naprawdę mnie uderzyło, kiedy po raz pierwszy zobaczyłem to w młodości”, Yamashita. „Jako że ja sam przyjąłem kilka ról reżyserskich. Właściwie to oglądam lub myślę o tym Zamek Cagliostro przygnębia mnie! Ponieważ nie mogę zrobić filmu tak interesującego, tak dobrego i zabawnego. W pewnym sensie jest to mój cel, jeśli chodzi o próbę nakręcenia dobrego filmu i czuję, że nakręcenie tego filmu to mój rywal. Ale czuję, że nie mogę do tego podejść.
Lupin III: Zamek Cagliostro można bezpłatnie przesyłać strumieniowo za pomocą karty bibliotecznej w serwisie Hoopla i można je wypożyczać lub kupować w wersji cyfrowej na Amazon i Apple TV.