AMD twierdzi, że seria Ryzen 9000 nie przebije serii 7000X3D w grach


Nadchodzące procesory AMD Ryzen 9000 „Granite Ridge” do komputerów stacjonarnych oparte na mikroarchitekturze „Zen 5” nie przebiją serii Ryzen 7000X3D pod obciążeniem związanym z grami, powiedział Donny Woligroski, starszy menedżer ds. marketingu technicznego firmy, w wywiadzie dla Tom’s Hardware. Nowe chipy „Zen 5”, takie jak Ryzen 7 9700X i Ryzen 9 9950X, będą bliskie wydajności w grach procesorów 7800X3D i 7950X3D, ale nie do końca ją przebiją. Nowe procesory zapewnią jednak znaczny wzrost wydajności pokoleniowej w przypadku obciążeń produktywności, szczególnie w przypadku obciążeń wielowątkowych korzystających z rozszerzeń wektorowych, takich jak VNNI i AVX512. Ryzen 7 7800X3D pozostaje najszybszym procesorem do gier do komputerów stacjonarnych, jaki można kupić, przewyższając nawet procesor Intel Core i9-14900KS pod względem nasze testy.

Biorąc to pod uwagę, spodziewamy się, że wydajność procesorów takich jak Ryzen 7 9700X i Ryzen 9 9950X w grach będzie bliższa wydajności procesorów Intel Core i9-13900K lub i9-14900K. Gracze posiadający układy z serii 7000X3D, a nawet procesory Core i7 lub Core i9 14. generacji nie mają zbyt wielu powodów do radości. AMD potwierdziło, że pracuje już nad serią Ryzen 9000X3D – czyli „Zen 5” z technologią 3D V-cache i wydaje się być pewne, że utrzyma tytuł najszybszych procesorów do gier. Nie wydaje się to nieprawdopodobne.

Intel w swoim niedawnym ujawnieniu architektury „Lunar Lake” wszedł głęboko w szczegóły swojego rdzenia P „Lion Cove”, stwierdzając, że rdzeń odnotowuje 14% wzrost IPC w porównaniu z rdzeniem P „Redwood Cove” zasilający „Meteor Lake”, który z kolei ma podobny IPC do rdzenia P „Raptor Cove” zasilającego obecne procesory Core 14. generacji. Intel zamierza używać rdzeni P „Lion Cove” nawet w swoich procesorach Core Ultra „Arrow Lake-S” do komputerów stacjonarnych. Biorąc pod uwagę, że pamięć V-cache 3D zapewniła „Zen 4” wzrost wydajności w grach o 20–25%, podobny wzrost wydajności do „Zen 5” mógłby sprawić, że seria 9000X3D będzie konkurencyjna w stosunku do „Arrow Lake-S”, jeśli Intel twierdzi, że 14 % przyrostu IPC dla rdzenia P „Lion Cove” utrzymuje się na stałym poziomie. To powiedziawszy, AMD w wywiadzie stwierdziło, że pamięć podręczna 3D V może nie zapewnić takiego wzrostu wydajności w grach „Zen 5”, jak w przypadku „Zen 4”.

AMD buduje 8-rdzeniowy przetwornik CCD „Zen 5” w procesie odlewniczym 4 nm, który ma stanowić podstawę TSV dla pamięci podręcznej V-cache 3D typu stacked, ale AMD ma asa w rękawie. AMD nie wykluczyło, że „Zen 5” będzie posiadał dedykowaną pamięć podręczną L2 z możliwością rozbudowy. Na pytanie zadane przez Tom’s Hardware, czy pamięć podręczną L2 można rozszerzyć w „Zen 5”, AMD odpowiedziało: „Absolutnie, jeśli dojdziesz do interkonektu 3D o mniejszej ziarnistości. Zatem dzisiaj mamy 9-mikronowy odstęp w krzemie za pośrednictwem (TSV). W miarę schodzenia do, no wiesz, 6, 3, 2 mikronów, a nawet mniej, poziom podziału może stać się znacznie bardziej drobnoziarnisty”. Należy tutaj zauważyć, że nie jest to potwierdzenie ze strony AMD. . AMD nie zdefiniowało konkretnego odstępu wymaganego dla pamięci podręcznej L2.

Jeśli to prawda, oznacza to, że w serii 9000X3D firma mogłaby wyposażyć przetwornik CCD w większy chiplet 3D V-cache, który nie tylko zwiększy wbudowaną pamięć podręczną L3 z 32 MB do 96 MB, ale także zwiększy rozmiary dedykowane pamięci podręczne L2 każdego rdzenia. W mikroarchitekturze „Zen 5” każdy rdzeń otrzymuje 1 MB dedykowanej pamięci podręcznej L2, którą może rozszerzyć nowy chiplet 3D V-cache.

Pamięć podręczna L2 działa z większą szybkością transmisji danych niż współdzielona pamięć podręczna L3 i wykorzystuje szybszy nośnik fizyczny SRAM. Chiplet 3D V-cache nowej generacji może zatem zawierać dwa różne rodzaje pamięci SRAM — 64 MB L3 SRAM, która rozszerza wbudowaną 32 MB L3 SRAM; oraz osiem jednostek SRAM z pamięcią podręczną L2 w celu rozszerzenia każdej z ośmiu wbudowanych pamięci podręcznych L2.

Oczekuje się, że pamięć podręczna L2 będzie odgrywać główną rolę w wydajności gier dla procesorów nowej generacji, a firma Intel znacznie rozszerzyła ją o rdzenie P „Lion Cove” zarówno w przypadku procesorów „Lunar Lake”, jak i nadchodzącego „Arrow Lake”. W „Lunar Lake” każdy z czterech rdzeni P ma 2,5 MB dedykowanej pamięci podręcznej L2. Oczekuje się, że w „Arrow Lake” ten sam rdzeń P otrzyma 3 MB dedykowanej pamięci podręcznej L2. Dlatego AMD prawdopodobnie rozumie znaczenie tuczenia nie tylko pamięci podręcznej L3, ale także L2.

Reklama

Krążek plotek aż huczy od doniesień o wprowadzeniu przez AMD serii Ryzen 9000X3D w 2024 roku, a niektóre źródła wskazują na debiut w czwartym kwartale 2024 roku, co powinno zbiegać się z wprowadzeniem przez Intel procesorów do komputerów stacjonarnych Core Ultra „Arrow Lake-S”.



Source link

Advertisment

Więcej

Advertisment

Podobne

Advertisment

Najnowsze

Administracja Trumpa ogłasza „nielegalne” wycofanie standardów wydajności energii i wody

Departament Energii Stanów Zjednoczonych twierdzi, że cofuje się długotrwałe standardy wydajności dla urządzeń, które zwolennicy nazywają wyraźnym naruszeniem prawa. Kontynuując napaść administracji Trumpa...

Jak ewoluować Bisharpa w Kingambit w Pokémon Go

Ci, którzy chcą się rozwinąć Bisharp do Kingambit W Pokémon Go Wreszcie możesz to zrobić, choć najpierw musisz ukończyć kilka nalotów.Pierwotnie wprowadzone...

Sudokoo X TechPowerup Superuser Supercool Thermal Upgrade Giveaway: Zwycięzcy!

Sudokoo i TechPowerup przynieśli naszych czytelników ze Stanów Zjednoczonych Superuser Supercool Thermal Upgrade Giveaway. Do zdobycia było pięć najważniejszych chłodnic procesowych Sudokoo i...
Advertisment