AMD twierdzi, że seria Ryzen 9000 nie przebije serii 7000X3D w grach


Nadchodzące procesory AMD Ryzen 9000 „Granite Ridge” do komputerów stacjonarnych oparte na mikroarchitekturze „Zen 5” nie przebiją serii Ryzen 7000X3D pod obciążeniem związanym z grami, powiedział Donny Woligroski, starszy menedżer ds. marketingu technicznego firmy, w wywiadzie dla Tom’s Hardware. Nowe chipy „Zen 5”, takie jak Ryzen 7 9700X i Ryzen 9 9950X, będą bliskie wydajności w grach procesorów 7800X3D i 7950X3D, ale nie do końca ją przebiją. Nowe procesory zapewnią jednak znaczny wzrost wydajności pokoleniowej w przypadku obciążeń produktywności, szczególnie w przypadku obciążeń wielowątkowych korzystających z rozszerzeń wektorowych, takich jak VNNI i AVX512. Ryzen 7 7800X3D pozostaje najszybszym procesorem do gier do komputerów stacjonarnych, jaki można kupić, przewyższając nawet procesor Intel Core i9-14900KS pod względem nasze testy.

Biorąc to pod uwagę, spodziewamy się, że wydajność procesorów takich jak Ryzen 7 9700X i Ryzen 9 9950X w grach będzie bliższa wydajności procesorów Intel Core i9-13900K lub i9-14900K. Gracze posiadający układy z serii 7000X3D, a nawet procesory Core i7 lub Core i9 14. generacji nie mają zbyt wielu powodów do radości. AMD potwierdziło, że pracuje już nad serią Ryzen 9000X3D – czyli „Zen 5” z technologią 3D V-cache i wydaje się być pewne, że utrzyma tytuł najszybszych procesorów do gier. Nie wydaje się to nieprawdopodobne.

Intel w swoim niedawnym ujawnieniu architektury „Lunar Lake” wszedł głęboko w szczegóły swojego rdzenia P „Lion Cove”, stwierdzając, że rdzeń odnotowuje 14% wzrost IPC w porównaniu z rdzeniem P „Redwood Cove” zasilający „Meteor Lake”, który z kolei ma podobny IPC do rdzenia P „Raptor Cove” zasilającego obecne procesory Core 14. generacji. Intel zamierza używać rdzeni P „Lion Cove” nawet w swoich procesorach Core Ultra „Arrow Lake-S” do komputerów stacjonarnych. Biorąc pod uwagę, że pamięć V-cache 3D zapewniła „Zen 4” wzrost wydajności w grach o 20–25%, podobny wzrost wydajności do „Zen 5” mógłby sprawić, że seria 9000X3D będzie konkurencyjna w stosunku do „Arrow Lake-S”, jeśli Intel twierdzi, że 14 % przyrostu IPC dla rdzenia P „Lion Cove” utrzymuje się na stałym poziomie. To powiedziawszy, AMD w wywiadzie stwierdziło, że pamięć podręczna 3D V może nie zapewnić takiego wzrostu wydajności w grach „Zen 5”, jak w przypadku „Zen 4”.

AMD buduje 8-rdzeniowy przetwornik CCD „Zen 5” w procesie odlewniczym 4 nm, który ma stanowić podstawę TSV dla pamięci podręcznej V-cache 3D typu stacked, ale AMD ma asa w rękawie. AMD nie wykluczyło, że „Zen 5” będzie posiadał dedykowaną pamięć podręczną L2 z możliwością rozbudowy. Na pytanie zadane przez Tom’s Hardware, czy pamięć podręczną L2 można rozszerzyć w „Zen 5”, AMD odpowiedziało: „Absolutnie, jeśli dojdziesz do interkonektu 3D o mniejszej ziarnistości. Zatem dzisiaj mamy 9-mikronowy odstęp w krzemie za pośrednictwem (TSV). W miarę schodzenia do, no wiesz, 6, 3, 2 mikronów, a nawet mniej, poziom podziału może stać się znacznie bardziej drobnoziarnisty”. Należy tutaj zauważyć, że nie jest to potwierdzenie ze strony AMD. . AMD nie zdefiniowało konkretnego odstępu wymaganego dla pamięci podręcznej L2.

Jeśli to prawda, oznacza to, że w serii 9000X3D firma mogłaby wyposażyć przetwornik CCD w większy chiplet 3D V-cache, który nie tylko zwiększy wbudowaną pamięć podręczną L3 z 32 MB do 96 MB, ale także zwiększy rozmiary dedykowane pamięci podręczne L2 każdego rdzenia. W mikroarchitekturze „Zen 5” każdy rdzeń otrzymuje 1 MB dedykowanej pamięci podręcznej L2, którą może rozszerzyć nowy chiplet 3D V-cache.

Pamięć podręczna L2 działa z większą szybkością transmisji danych niż współdzielona pamięć podręczna L3 i wykorzystuje szybszy nośnik fizyczny SRAM. Chiplet 3D V-cache nowej generacji może zatem zawierać dwa różne rodzaje pamięci SRAM — 64 MB L3 SRAM, która rozszerza wbudowaną 32 MB L3 SRAM; oraz osiem jednostek SRAM z pamięcią podręczną L2 w celu rozszerzenia każdej z ośmiu wbudowanych pamięci podręcznych L2.

Oczekuje się, że pamięć podręczna L2 będzie odgrywać główną rolę w wydajności gier dla procesorów nowej generacji, a firma Intel znacznie rozszerzyła ją o rdzenie P „Lion Cove” zarówno w przypadku procesorów „Lunar Lake”, jak i nadchodzącego „Arrow Lake”. W „Lunar Lake” każdy z czterech rdzeni P ma 2,5 MB dedykowanej pamięci podręcznej L2. Oczekuje się, że w „Arrow Lake” ten sam rdzeń P otrzyma 3 MB dedykowanej pamięci podręcznej L2. Dlatego AMD prawdopodobnie rozumie znaczenie tuczenia nie tylko pamięci podręcznej L3, ale także L2.

Reklama

Krążek plotek aż huczy od doniesień o wprowadzeniu przez AMD serii Ryzen 9000X3D w 2024 roku, a niektóre źródła wskazują na debiut w czwartym kwartale 2024 roku, co powinno zbiegać się z wprowadzeniem przez Intel procesorów do komputerów stacjonarnych Core Ultra „Arrow Lake-S”.



Source link

Advertisment

Więcej

Advertisment

Podobne

Advertisment

Najnowsze

ADATA i MSI wprowadzają na rynek pierwszy na świecie 4-RANKOWY moduł pamięci DDR5 CUDIMM

Firma ADATA Technology, światowy lider w dziedzinie rozwiązań pamięci masowej i pamięci masowych, ogłosiła dziś wprowadzenie na rynek pierwszego na świecie modułu pamięci...

Przejmujący dokument Come See Me in the Good Light można już oglądać w Apple TV

Nowy, przejmujący film dokumentalny pt Przyjdź i zobacz mnie w dobrym świetle można już oglądać w usłudze subskrypcji Apple TV. Możesz dostać siedmiodniowy...

Team Group zdobywa pięć nagród Taiwan Excellence Awards 2026

Globalny lider pamięci Team Group Inc. ogłosił dzisiaj, że pięć jego produktów należących do marek T-FORCE, T-CREATE i Team Group INDUSTRIAL zostało uhonorowanych...
Advertisment