Amazon był ukarany grzywną w wysokości 1,3 miliarda dolarów (1,1 mld euro) przez organy antymonopolowe we Włoszech. Firma jest oskarżana o wykorzystywanie swojej dominacji w świecie zakupów online do nakłaniania włoskich sprzedawców do korzystania z jej usługi logistycznej, Fulfillment by Amazon (FBA). Amazon twierdzi, że odwoła się od decyzji.
Grzywna jest jedną z najwyższych grzywien nakładanych przez jeden naród w UE w ramach wieloletniej walki o kwestie antymonopolowe w Internecie. W zeszłym miesiącu zarówno Amazon, jak i Apple zostały ukarane grzywnami przez włoskich regulatorów antymonopolowych za rzekomo spiskowanie w celu ograniczenia podaży produktów Apple i Beats. Ale ta grzywna wyniosła tylko 77 milionów dolarów (69 milionów euro) dla Amazona – to spadek w porównaniu z dzisiejszym osądem. (Obie firmy prowadzą obecnie spór.)
W najnowszym orzeczeniu włoski organ nadzoru antymonopolowego, Autorità Garante della Concorrenza e del Mercato lub AGCM, jest szczególnie zaniepokojony korzyściami, jakie Amazon zapewnia sprzedawcom na swojej platformie, którzy również płacą za korzystanie z usług logistycznych FBA. Sprzedawcy zarejestrowani w FBA mogą oznaczać swoje towary etykietą realizacji Prime i uczestniczyć w wydarzeniach Amazon, takich jak wyprzedaże w Czarny piątek, Prime Day i Cyber Monday.
„Dochodzenie wykazało, że są to funkcje platformy Amazon.it, które są kluczowe dla sukcesu sprzedawców i zwiększenia ich sprzedaży” – powiedział ACGM w oświadczeniu (przetłumaczonym przez Google). „Postępując w ten sposób, Amazon zaszkodził konkurencyjnym operatorom logistycznym handlu elektronicznego, uniemożliwiając im oferowanie się sprzedawcom internetowym jako dostawcy usług o jakości porównywalnej z jakością realizacji przez Amazon. Takie postępowanie powiększyło zatem przepaść między siłą Amazona a konkurencją, również w branży dostarczania zamówień w handlu elektronicznym”.
ACGM twierdzi, że wysokość grzywny odzwierciedla powagę strategii Amazona i czas jej trwania na przestrzeni wielu lat. Oprócz zapłaty grzywny Amazon musi zmienić swoje praktyki biznesowe we Włoszech, dając wszystkim sprzedawcom zewnętrznym na swojej platformie te same „przywileje w zakresie sprzedaży i widoczności”, niezależnie od tego, czy korzystają z usługi Fulfillment by Amazon. Amazon ma rok na zastosowanie się do tych orzeczeń – o ile oczywiście nie odniesie sukcesu w apelacji.
W oświadczeniu (przez Engadżet), firma powiedziała: „Zdecydowanie nie zgadzamy się z decyzją włoskiego Urzędu ds. Konkurencji (ICA) i będziemy się odwoływać. Proponowana grzywna i środki zaradcze są nieuzasadnione i nieproporcjonalne.”