W jeden postAmazon wyróżnił Blue Jay, robota, który nazywa „dodatkową parą rąk, który pomaga pracownikom w zadaniach wymagających sięgania i podnoszenia”, oraz jego agentyczny system sztucznej inteligencji Project Eluna, który „działa jak dodatkowy członek zespołu, pomagając zmniejszyć obciążenie poznawcze”, jednocześnie optymalizując sortowanie w celu ograniczenia wąskich gardeł.
Blue Jay może przenosić 75 procent rodzajów artykułów przechowywanych w sklepie Amazon i ostatecznie ma stać się „podstawową technologią” obsługującą witryny dostaw tego samego dnia. Firma twierdzi, że opracowała Blue Jay w nieco ponad rok w oparciu o sztuczną inteligencję, cyfrowe bliźniaki i dane z już używanych robotów, tworząc system, który „koordynuje wiele ramion robotycznych w celu wykonywania wielu zadań jednocześnie, łącząc trzy oddzielne stacje robotyczne w jedną usprawnioną przestrzeń roboczą, w której można wybierać, przechowywać i konsolidować w jednym miejscu”.
Główny technolog Amazon Robotics, Tye Brady, stwierdził w poście firmy, że: „Prawdziwy nagłówek nie dotyczy robotów. Chodzi o ludzi i przyszłość pracy, którą wspólnie budujemy”. W poście na blogu powtórzono także odpowiedź rzecznika na raport Timesa, stwierdzając, że „żadna firma nie stworzyła w USA w ciągu ostatniej dekady więcej miejsc pracy niż Amazon” i zachwalając plany obsadzenia 250 000 stanowisk w okresie świątecznym.
Dyrektor generalny Andy Jassy’s Czerwcowy list do pracowników o wpływie efektywności jest trochę jaśniej. Pisał o generatywnej sztucznej inteligencji, mówiąc: “Będziemy potrzebować mniej osób wykonujących niektóre prace, które są obecnie wykonywane, a więcej osób wykonujących inne rodzaje prac. Trudno dokładnie wiedzieć, gdzie to się zmieni w czasie, ale spodziewamy się, że w ciągu najbliższych kilku lat zmniejszy to całkowitą siłę roboczą naszej firmy, ponieważ uzyskamy wzrost wydajności dzięki szerokiemu stosowaniu sztucznej inteligencji w całej firmie.”
The Czasy raport sugeruje podobny plan dla robotyki i automatyzacji, powołując się na wysiłki Jassy zmierzające do obniżenia kosztów handlu elektronicznego i pokazując przykłady tego, jak remonty jej magazynów tworzą obiekty, które przetwarzają więcej artykułów przy mniejszej liczbie pracowników, którzy w coraz większym stopniu będą skupiać się na obsłudze robotów.