Konsole Xbox Series X / S i PS5 nie osiągnęły jeszcze nawet półrocza, ale tryby gry, które sprzyjają wydajności lub jakości wizualnej, są już powszechne. Wydaje się, że nie ma tygodnia bez aktualizacji gry, która pozwoli graczom wybierać między wymagającą rozdzielczością 4K lub poświęcić trochę rozdzielczości i jakości dla trybów 60 klatek na sekundę lub nawet 120 klatek na sekundę.
W zeszłym miesiącu była duża aktualizacja nowej generacji Kontrola, z trybami dla wydajności i jakości wizualnej. Dzisiaj jest Overwatch z wyborami które pozwalają wybierać między trybem 120 kl./s lub rozdzielczością a jakością wizualną. Te aktualizacje uczyniły nas zakochaj się w starych grach lub doceń, o ile lepiej działają na nowoczesnych konsolach.
Ten pojawiający się trend zapewnia lepszy wybór w grach konsolowych i zbliża je do szerokiej gamy opcji i trybów, które są dostępne na PC od lat. Podczas przeglądu konsol Xbox Series X i Series S zauważyliśmy, że wydaje się, że ten trend się wyłania, ale nadal jestem zaskoczony, widząc, że te aktualizacje trybu gry pojawiają się tak często.
Dlaczego więc te tryby gry mają znaczenie? Przejście z 30 kl./s do 60 kl./s to oczywiście wielka sprawa, która dzieje się w grach konsolowych od lat. Skutkuje to znacznie płynniejszą rozgrywką w różnych tytułach i jest szczególnie zauważalne w grach wyścigowych lub strzelankach pierwszoosobowych. Mówiąc prościej, sprawia, że gry wyglądają znacznie inaczej i może zmniejszyć opóźnienie wejściowe i poprawić ostateczny sposób grania w tytuł.
Możliwość wyboru między wszystkimi włączonymi opcjami graficznymi lub wyłączonymi niektórymi ustawieniami graficznymi z lepszą wydajnością oznacza, że możesz grać w grę tak, jak chcesz. Jeśli chcesz uzyskać bardziej kinowe wrażenia, włącz tryb rozdzielczości. Jeśli chcesz uzyskać wrażenie płynności masła, włącz tryb liczby klatek na sekundę. Niektórzy twórcy gier wprowadzili również zrównoważone tryby, ale wybory są zawsze stosunkowo proste w porównaniu z niezliczonymi opcjami w grach na PC.
Podczas gdy większość gier obecnie stara się osiągnąć 60 klatek na sekundę, obietnica ray tracingu oznacza, że opcja grania tak, jak chcesz, jest coraz ważniejsza. Śledzenie promieni zapewnia bardziej realistyczne sceny w grach, z oświetleniem i efektami w czasie rzeczywistym. Jest to dodatek do tej generacji, który nie został jeszcze w pełni zbadany przez programistów, ale wiąże się z kosztem wydajności, który oznacza najnowsze gry, takie jak Watch Dogs: Legion muszą działać z prędkością 30 klatek na sekundę. W tym przypadku pomocne mogą być tryby wydajności i opcje.
Insomniac Games szybko dodało nowe tryby do Zremasterowany Spider-Man na PS5, aby umożliwić nawet włączenie ray tracingu w trybie wydajności 60 klatek na sekundę. Podczas gdy w rezultacie gra osiąga wysoką rozdzielczość w scenach, jest znacznie mniej zauważalna niż gdybyś działał w 30 klatkach na sekundę.
Inne aktualizacje gier konsolowych również dotyczą nowych trybów 120 klatek na sekundę. Przeskok z 60 kl./s do 120 kl./s może wydawać się mniej znaczący dla niektórych, ale uważam, że jest równie ważny. To rodzaj zmiany, którą zauważysz stopniowo, a jeśli przełączysz się z powrotem ze 120 kl./s na 60 kl./s, natychmiast poczujesz różnicę. Wymaga jednak kompatybilnego telewizora lub monitora, więc wielu ludzi teraz tego brakuje. Zaskakująca liczba gier oferuje już obsługę 120 klatek na sekundę, w tym wielkie nazwiska, takie jak Call of Duty: Warzone, Przeznaczenie 2, Fortnite, i Overwatch.
Rzetelne osiągnięcie 120 kl./s oznacza poświęcenie rozdzielczości, więc większość gier nie będzie oferować pełnego 4K przy 120 kl./s na tych konsolach. Jeśli masz odpowiedni telewizor lub monitor, zalety trybu 120 klatek na sekundę są oczywiste w przypadku niektórych gier. Strzelanki pierwszoosobowe lubią Przeznaczenie 2 czujesz się bardziej responsywny, a opóźnienie wejścia jest zmniejszone w grach wyścigowych, takich jak Brud 5. Jeśli Twój telewizor obsługuje zmienną częstotliwość odświeżania (VRR), korzyści są jeszcze wyraźniejsze, ponieważ możesz uzyskać płynną rozgrywkę bez rozrywania ekranu, gdy częstotliwość klatek spada przy wyższych częstotliwościach odświeżania.
Te nowe tryby 120 klatek na sekundę nie pojawiają się jednak tak samo. Podczas gdy Xbox Series X oferuje ponad 20 gier z opcjami 120 klatek na sekundę, PS5 ma mniej niż 10. Call of Duty: Warzone, Overwatch, i Rocket League wszystkie oferują opcje 120 klatek na sekundę po stronie Xbox, ale obsługa PS5 pozostaje w tyle. Rocket League deweloper Psyonix ujawnione w zeszłym roku że włączenie 120 klatek na sekundę w grach Xbox to niewielka poprawka, ale wymaga „pełnego portu natywnego” dla PS5.
Ta luka występuje w dużej mierze w istniejących popularnych grach międzyplatformowych i na pewno będzie bliska, ponieważ programiści mają więcej czasu na przenoszenie gier i pracę nad trybami. Sony planuje również wspierać VRR na PS5 w przyszłej aktualizacji, a kiedy to nadejdzie, powinno to zachęcić programistów do częstszego wspierania 120 klatek na sekundę.
Jednak zachęcające jest obserwowanie szybkości aktualizacji gier na te nowe konsole. Być może nadal czekamy na gry nowej generacji i faktyczne zapasy konsol, ale kiedy już będziesz mógł kupić nową konsolę Xbox lub PS5, gry, w które już grasz, prawdopodobnie będą oferować wiele nowych trybów.