Jest wiele sposobów na opisanie gry RPG z roku 2025 studia Sandfall Interactive Ekspedycja Clair Obscur 33. Poruszająca, piękna, porywająca. Lider gry roku. Ale, co być może najbardziej oczywiste, po spojrzeniu na jego wrogów-mimów i postacie ubrane w berety z bagietkami na plecach, jest francuski. Gra to francuski AF, dumnie noszący swoje inspiracje, co ma sens; Sandfall został założony przez francuskich twórców gier.
„To była niesamowita podróż” – powiedział mi dyrektor ds. technicznych i główny programista Tom Guillermin w niedawnym wywiadzie wideo, w którym omawiał, jak wyglądało ostatnie kilka miesięcy dla Sandfall po niekontrolowany sukces Clair Obscurktóry sprzedał się w 5 milionach egzemplarzy i wciąż rośnie. Wraz z dyrektorem operacyjnym i producentem Francois Meurisse rozmawialiśmy o nadchodzącej produkcji aktualizacja, która doda nowe środowisko, wymagające walki z bossami i nie tylko. Rozmawialiśmy także o absolucie bardzo ważne aspekty gry.
Przykład: Czy Francois był postacią nazwaną na cześć Francois twórcy?
„Och, to naprawdę dobre pytanie” – stwierdziła Meurisse. „Myślę, że w tamtym czasie szukaliśmy przede wszystkim francuskich nazwisk, które były […] typowe francuskie imiona. Zauważył, że nie ma bezpośredniego związku między Francois, z którym się przyjaźni ulubiony przez fanów Esquie w grze i on sam, “ale ostatecznie bardzo polubiłem tę konkretną postać w grze. Jestem więc trochę dumny, że Francois odgrywa tak ważną rolę w tej historii.”
Francois nie odgrywa dużej roli na początku i aż do zakończenia gry można go spotkać tylko wtedy, gdy gracze spotykają Esquie. Kiedy nadejdzie Akt 3 i tajemnice Clair ObscurGłówny konflikt Malarki kontra Ekspedytorzy zostaje ujawniony, a gracze lepiej poznają Francois. Podobnie jak Gustave, Maelle, Verso i wszyscy inni, jest postacią tragiczną. Jednak wpleciony pomiędzy tragedię i smutek obecny w Clair Obscur to momenty beztroski i francuskie detale.
„Właściwie przesadziliśmy, ale w nieoczekiwany sposób”, jeśli chodzi o francuskość gry, powiedział Meurisse. Zauważył, że niektórzy ludzie „byli nawet wkurzeni”, że nie ogłoszono francuskojęzycznego dubu obok angielskiej obsady dubowej, dlatego w październiku 2024 roku zespół wypuścił Przyczepa Bagietkowa ogłaszając francuski głos w „sposób jakby żartujący sobie z siebie”. (Widzenie wszystkich postaci, nawet Renoira, w kostiumach z bagietki jest całkiem zabawne, zwłaszcza biorąc pod uwagę, co dzieje się w emocjonujących scenach pokazanych w zwiastunie.)
“I na początku nawet nie planowano, że coś takiego znajdzie się w grze. To był po prostu żart, kiedy omawialiśmy konkretny marketing” – powiedział Meurisse, odnosząc się do “mimów i czerwonych beretów z bagietkami”. Jak zwięźle stwierdził Guillermin: „Trudniej byłoby jeszcze bardziej zaakceptować naszą francuskość”.
„W takim razie w następnej grze mógłbym wszędzie umieścić ślimaki i żaby” – zażartował Meurisse.
Kostiumy z bagietki naprawdę przypadły do gustu graczom, podobnie jak śmietnik z prologu. W początkowym segmencie gry Lumière rozmieszczone są interaktywne kosze na śmieci, które informują gracza, że może ich być więcej, niż mogłoby się wydawać. Jeden z mieszkańców Lumière ukrywa się w koszu na śmieci i wyjaśnia, że w ten sposób unika Malarki, tajemniczego bóstwa odpowiedzialnego za zamienianie obywateli Lumière w płatki kwiatów. „Dzisiaj kończę 33 lata. Czy możesz uwierzyć w moje szczęście?” – mówi śmietnik na chwilę przed pojawieniem się Gommage i rzekomo odbiera mu życie.
„Myślę, że w grach bardzo ważne jest posiadanie ukrytych rzeczy, gdy wchodzisz w interakcję X razy” – powiedział Guillermin. „Wspaniale jest widzieć, jak ludzie szaleją na punkcie zupełnie normalnego kosza na śmieci, a tutaj nie ma nic do oglądania”.
Clair ObscurLumière jest wyraźnie inspirowana Francją i zawiera nawet własną wersję Wieży Eiffla, całą połamaną i zniekształconą, wygiętą pod nienaturalnym kątem. „Chcieliśmy, żeby akcja rozgrywała się we francuskiej scenerii, ponieważ oczywiście było w tym coś bliskiego” – powiedział Meurisse. Artyści Sandfall „całkiem swobodnie określali odniesienia, które chcieli wykorzystać” podczas tworzenia Lumière. „Mieliśmy także pewne ograniczenia techniczne, więc nie mogliśmy stworzyć Lumière tak dużej jak miasto, jak mogliśmy, ani dodać do gry zbyt dużej gęstości miejskiej” – dodał Meurisse.
Prolog osadzony w Lumière jest natychmiast wciągający i ustala stawkę w historii. Możesz kontrolować wczesnego bohatera Gustave’a lub jego byłą kochankę, Sophie. Gra nie stwierdza bezpośrednio, że Sophie jest na dobrej drodze do zostania Gommagedem, ale dialogi i wskazówki środowiskowe pozwalają graczom samodzielnie złożyć to w całość. Clair Obscurprolog jest jedną z najmocniejszych części gry w zakresie opowiadania historii, ale według Sandfall nie zawsze tak było.
„To część [development] historia, że w pewnym momencie byliśmy trochę sceptyczni co do wstępu, prologu gry” – powiedział Meurisse. „Lumière czuł się wtedy trochę pusty i musiało to być wciągające narracyjnie, aby stworzyć coś od samego początku gry”. Zauważył, jak ważne jest natychmiastowe zaangażowanie graczy i że dyrektor generalny i dyrektor kreatywny Guillaume Broche poświęcił czas na „przemyślenie ścieżki narracji, prologu i opowiadania historii o środowisku oraz dodanie wielu postaci niezależnych i małych elementów rozgrywki”, aby początek gry wydawał się „żywy”.
„A także możliwość kontrolowania Sophie, co nie miało miejsca” – dodał Guillermin. Wyjaśnił, że uczynienie jej grywalną „naprawdę pomaga nawiązać z nią więź. A kiedy dotrzesz do portu, będzie jeszcze trudniej”. Nazwanie początku „trudnym” może być lekkim niedopowiedzeniem — ledwo mogłem oglądać tę scenę oczami pełnymi łez i wątpię, czy jestem tam sam.
„To może być trochę sadystyczne” – powiedział Guillermin – „ale ważne jest, aby zbudować prawdziwą więź z bohaterami”.
Po omówieniu niektórych bardziej emocjonalnych części gry, nasza dyskusja zakończyła się bardziej beztroskim i łaskawym akcentem. Rozmawialiśmy o Ekspedycji 60, słynnej wyprawie nago, a Meurisse skomentowała, że „fajnie jest mieć taką przestrzeń, w której można umieścić wiele takich małych historii.
„Korzystam z okazji, aby pogratulować cosplayerzy, którzy zrobili Ekspedycję 60 [at Dragon Con] w Atlancie. [We] nawet nie wiedziałem, że jakieś będą Wyprawa 33 cosplayerzy.” Zespół znalazł w mediach społecznościowych posty przedstawiające „200 osób ubranych w czerwone berety i tę konkretną grupę tworzącą cosplay ekspedycji 60”, a Meurisse powiedział: „To jedno ze zdjęć[s] Najwięcej dzieliłem się z innymi ludźmi. To naprawdę wielkie osiągnięcie, jeśli chodzi o cosplay”.
Gracze dowiadują się o Ekspedycji 60 Clair Obscurczasopisma kolekcjonerskie. Dają mnóstwo wglądu w to, jak wyglądało życie podczas poprzednich wypraw, na przykład tej, która zachorowała po zjedzeniu Nevronów. Nie mogłem powstrzymać się od zastanowienia się, czy były jakieś nietypowe pomysły na wpisy do dziennika, które nie weszły do gry.
„To znaczy” – powiedział Guillermin – „kiedy tylko organizujesz ekspedycję nago, uważam, że jest to tak szalone, jak tylko możesz”.