Kultowe czarne taksówki Londynu mogą wkrótce zmierzyć się z nowym rywalem: Waymo.
Firma należąca do Alphabet poinformowała dzisiaj, że zamierza uruchomić w Londynie usługę robotaxi w pełni autonomiczną, począwszy od 2026 r., co będzie stanowić pierwszą próbę ekspansji międzynarodowej.
W Wielkiej Brytanii nie ma obecnie na drogach pojazdów w pełni autonomicznych. Rząd zapowiedział, że wiosną 2026 r. rozpocznie pilotażowe usługi transportu pasażerskiego w pełni autonomicznego, chociaż pełniejsze wprowadzenie autonomicznych taksówek nastąpi dopiero wiosną 2026 r. ustawa o pojazdach zautomatyzowanych z 2024 r w pełni zacznie obowiązywać pod koniec 2027 r.
Waymo twierdzi, że w ciągu najbliższych kilku tygodni rozpocznie wdrażanie w Londynie nadzorowanej robotyki z kierowcami zapewniającymi bezpieczeństwo za kierownicą do gromadzenia danych. Kiedy w przyszłym roku uruchomi usługę komercyjną, w pełni autonomiczna robotaxis będzie dostępna za pośrednictwem własnej aplikacji do transportu pasażerów Waymo. Pojazdy będą serwisowane przez firmę o nazwie Rusz sięktóra świadczy usługi flotowe, a także szereg produktów finansowych dla firm zajmujących się mobilnością. (Moove zarządza także flotami Waymo w Phoenix, Austin, a wkrótce w Miami.)
Rząd zapowiedział, że wiosną 2026 r. rozpocznie pilotażowe usługi przejazdów w pełni autonomicznych.
Waymo przygląda się Londynowi już od jakiegoś czasu. W zeszłym miesiącu Telegraf zgłoszone że firma zaczęła reklamować pracowników stolicy Wielkiej Brytanii, w tym „kierownika gotowości floty” i różnych inżynierów. Waymo twierdzi, że ma „silne powiązania” z Wielką Brytanią, powołując się na swoje centra inżynieryjne w Londynie i Oksfordzie. W skład tych ośrodków wchodzą zespoły pracujące nad wielkoskalowymi symulacjami w zamkniętej pętli, co stanowi „złoty standard metody rozwoju technologii w pełni autonomicznej jazdy” – podaje firma w poście na blogu.
Londyn nie będzie pierwszym zagranicznym miastem, w którym zobaczysz charakterystyczne, autonomiczne SUV-y Jaguara Waymo. Firma niedawno wysłała dwa tuziny pojazdów do Tokio na małą próbę, chociaż nie zobowiązał się jeszcze do uruchomienia tam usługi.
Dla pewności Waymo testuje swoje pojazdy w wielu miastach gdzie może, ale nie musi, uruchomić usługę komercyjną. Robi to, aby sprawdzić, jak dobrze jej pojazdy dostosowują się do nowych miast po przejechaniu dziesiątek milionów mil na głównych rynkach, takich jak San Francisco, Phoenix i Los Angeles. W idealnym przypadku firma stara się osiągnąć punkt, w którym będzie mogła sprowadzić swoje pojazdy do nowego miasta i wypuścić robotaxi po minimalnej liczbie testów jako wstęp.