Liderzy IT otrzymają zwiększenie budżetu w 2026 r., ale według badań analityka Forrestera prawdopodobnie odczują większą presję na dostarczanie wartości i rozwiązywanie problemów, szczególnie w przypadku inicjatyw związanych ze sztuczną inteligencją (AI).
Z badań analityka wynika, że przedsiębiorstwa będą cofać jedną czwartą swoich wydatków Wydatki na sztuczną inteligencję na rok 2027 ze względu na to, że wiele projektów nie przyniosło wartości. Przewidywano, że w 2026 r. dyrektorzy generalni wciągną więcej dyrektorów finansowych (CFO) do transakcji związanych ze sztuczną inteligencją.
Forrester przewidział, że fragmentacja wśród dostawców sztucznej inteligencji spowoduje, że większość przedsiębiorstw zbuduje komponowalne architektury agentów, które będą potrzebne do zarządzania i koordynowania rozdrobnionych wdrożeń agentów AI oraz umożliwienia złożonych przypadków użycia wielu agentów.
„Firmy będą rozprowadzać swoje zakłady pomiędzy ekosystemami agentów i przemieszczać talenty, gdy agenci sztucznej inteligencji przejmą podstawową pracę” – powiedziała Sudha Maheshwari, wiceprezes i dyrektor ds. badań w Forrester. „Doświadczone przedsiębiorstwa będą inwestować w zarządzanie sztuczną inteligencją i szkolenia w zakresie płynności sztucznej inteligencji, aby ograniczyć ryzyko i powoli planować swoją podróż w kierunku sztucznej inteligencji”.
Forrester spodziewa się, że wraz ze wzrostem liczby niepowodzeń projektów związanych ze sztuczną inteligencją jedna czwarta dyrektorów ds. IT zostanie poproszona o ratowanie niepowodzeń związanych ze sztuczną inteligencją w ich organizacjach. W poście na bloguWiceprezes i dyrektor ds. badań firmy Forrester Mark Moccia przewidział, że dyrektorzy generalni zwrócą się do swoich szefów technologicznych, aby naprawili nieudane projekty AI.
Forrester podał również, że 39% decydentów zajmujących się sztuczną inteligencją twierdzi, że ich CIO lub dyrektor ds. technologii kieruje strategią technologiczną AI, a 21% kieruje strategią biznesową AI. Moccia powiedział, że liczby te mogą się podwoić, gdy organizacje zdadzą sobie sprawę, że liderzy technologiczni są najlepiej przygotowani do kierowania zespołami potrzebnymi skutecznym agentom AI. Zalecił, aby CIO ustanowili zarządzanie, zarządzali zasobami danych i wiedzy, projektowali doświadczenia użytkowników i zarządzali jakością wyników.
„Prezesi dyrektorzy nie mogą czekać na głośna etyka sztucznej inteligencji lub niepowodzenie polityki wymusić działanie” – powiedział Moccia. „Liderzy technologiczni muszą teraz wzmocnić zarządzanie i planowanie scenariuszy, aby uniknąć kosztownych błędów”.
Forrester przewidział, że dwie trzecie dyrektorów ds. IT będzie musiało uzasadniać budżety, łącząc wydatki na technologię z wartością biznesową. Choć CIO zwiększają wartość biznesową dzięki swojej strategii technologicznej, Moccia zauważył, że przekazywanie tego dyrektorom generalnym i liderom biznesowym często nie jest możliwe w tłumaczeniu.
Namawiał liderów IT, aby przyporządkowali usługi technologiczne możliwościom biznesowym leżącym u podstaw strategii. Jest to trudne, a badania Forrestera pokazują, że obecnie udaje się to jedynie około jednej trzeciej przedsiębiorstw.
Moccia ostrzegł, że liderzy technologiczni będą musieli skupić się na wartości, ponieważ wydatki na technologie rosną szybciej niż inflacja ze względu na sztuczną inteligencję, chmurę i bezpieczeństwo. „CIO będą musieli przyjąć ramy finansowe IT, takie jak zarządzanie biznesem technologicznym, aby przyporządkować całkowite wydatki na technologię do możliwości biznesowych, oraz praktyki takie jak FinOps, aby przypisać koszty zmienne, takie jak chmura” – powiedział.
Moccia zalecił, aby CIO nauczyli się płynnie posługiwać się „wartością biznesową”, ponieważ dyrektor finansowy będzie chciał czegoś więcej niż tylko dymu i lusterek, i aby miał zestaw narzędzi do zarządzania gotowy do obsługi planów ratunkowych AI w przypadku niepowodzenia projektów.
Forrester uważa, że na podstawie: mieszanka ludzi, botów AI i pracownicy koncertowi. Z jego badania wynika, że jedna trzecia dyrektorów ds. IT przyjmie protokoły i agenty typu gig worker w celu obsługi wielozadaniowego IT. Powiedział, że zarządzanie tą grupą pracowników będzie wymagało większego skupienia się na umiejętnościach przywódczych zespołów IT.