Sega Europe ogłosiła w czwartek, że rozpoczyna wyprzedaż Kompania Bohaterów 3 I Wiek imperiów 4 dewelopera Relic Entertainment, zwalniając jednocześnie około 240 stanowisk pracy w kilku innych studiach Sega Europe.
Relic Entertainment potwierdziło, że dzięki pomocy zewnętrznego inwestora usamodzielnia się; w ramach tej nowej struktury będzie nadal wspierać Kompania Bohaterów 3 a następna aktualizacja pojawi się w kwietniu. „To dla nas ogromna zmiana, ale jedno się nie zmienia: chcemy zapewnić naszym graczom niesamowite doświadczenia” przeczytaj post na firmowym koncie X (dawniej Twitter). Akcje Sega w Relic zostały przeniesione do spółki holdingowej, która „ma zostać nowo utworzona przez brytyjską spółkę inwestycyjną Emona Capital”, zgodnie z ujawnieniami finansowymi Sega. Emona Capital inwestuje także w Amber, firmę świadczącą usługi tworzenia gier; zainwestował 20 milionów dolarów do tej spółki w 2022 r.
W swoim oświadczeniu o ostatecznym ujawnieniu Sega Europe stwierdziła, że zwalnia 240 osób „w celu optymalizacji stałych wydatków”. Studia, których to dotyczy, to Sega Europe, Creative Assembly i Sega Hardlight, według GamesIndusty.biz. Sega Europe spodziewa się odnotować straty związane z „restrukturyzacją przedsiębiorstwa” w wysokości około 10 milionów dolarów, czyli 1,5 miliarda jenów. Zwolnienia te są następstwem cięć w firmie Sega w 2023 r., kiedy firma zrezygnowała Hieny, strzelanka od Creative Assembly. W czwartkowym oświadczeniu Sega Europe potwierdziła, że zwolniono wówczas dwieście pięćdziesiąt osób. W ciągu siedmiu miesięcy od Hienyodwołanie, co oznacza, że w firmie Sega zwolniono około 500 osób. Jest to oprócz 121 zwolnień w Relic Entertainment w maju 2023 r.
Firma Polygon zwróciła się do firmy Sega Europe z prośbą o komentarz.
Sega Europe za swoją restrukturyzację obwiniła „reakcyjny spadek popytu na produkty pozostające w domu w związku z pandemią Covid-19 oraz pogorszenie koniunktury gospodarczej spowodowane inflacją, co doprowadziło do obniżenia rentowności firmy. Eksperci powiedzieli Polygon wcześniej w tym roku, że tam był rekordowy wzrost w czasie pandemii, tworząc „zbiorowe złudzenie”, że wzrost ten utrzyma się na zawsze. Tak się nie stało i branża powróciła do stopniowego wzrostu, w miarę jak kadra kierownicza przedkładała krótkoterminowe zyski nad długoterminową stabilność. To oraz inne zmiany w branży gier wideo przyczyniły się do okresu zmienności, który obecnie obciąża pracowników branży. Umieścili tropiciele branży liczba osób zwolnionych z branży gier wideo w 2024 r. wyniosła ponad 8 tys. W 2023 r. zwolniono ponad 10 000 osób.
To wszystko kontrastuje z ogłoszeniem wczoraj pracowników Sega of America: The Allied Employees Guild Improving Sega (AEGIS) we wtorek głosowało za ratyfikacją swojego pierwszego układu zbiorowego pracy z Segą. Grupa około 150 pracowników uzyskała podwyżki podstawowe dla wszystkich pracowników, ochronę przed zwolnieniami i lepsze kredytowanie twórców gier. Kolejną ważną wygraną związku jest ochrona sprawy; Kalifornia, w której znajduje się biuro Sega of America, jest stanem, w którym zatrudnienie jest dowolne, co oznacza, że firmy mogą zwalniać pracowników z dowolnego powodu, o ile nie narusza to ochrony miejsca pracy przed dyskryminacją ani innych przepisów. Ochrona z powodu uzasadnionej przyczyny wymaga, aby pracodawca postępował zgodnie z wytycznymi w celu udowodnienia, że istnieje „uzasadniony powód”, aby zwolnić osobę. Sega of America zwolniła na początku tego roku dziesiątki pracowników – przed ratyfikacją umowy związkowej – a AEGIS była w stanie wynegocjować ratowanie niektórych miejsc pracy.