Prawnicy byli wściekle składając pozwy które walczą z największymi korporacjami gier wideo oskarżając je o uzależnienie od gier wideo: że deweloperzy i wydawcy celowo sprawiają, że ich gry są tak uzależniające, jak to tylko możliwe, aby wyciągnąć pieniądze od graczy. Activision Blizzard, Epic Games, Nintendo, Sony Interactive Entertainment i Roblox zostały wymienione w większości — jeśli nie we wszystkich — z ponad tuzina pozwów złożonych w ciągu ostatnich dwóch lat.
Co najmniej 11 pozwów zostało złożonych przez Bullock Ward Mason, kancelarię prawną z siedzibą w Atlancie, która na swojej stronie internetowej twierdzi, że gry firm „są celowo projektowane przy pomocy psychologów behawioralnych i neurobiologów z tytułem doktora”, aby gracze byli aktywni i wydawali pieniądze. Jeśli wziąć pod uwagę pozory, pozwy są próbą pociągnięcia potężnego przemysłu do odpowiedzialności. (Co najmniej jeden pozew został oddalonyale inne wciąż czekają na rozprawy sądowe. Adwokaci w 15 procesach próbowano skonsolidować w jeden mega-kombinezon sądzona w jednym sądzie na początku tego roku, ale wniosek ten został odrzucony z powodu różnic w każdej sprawie. Microsoft, Epic Games, Meta i inni zamierzają oddalić pozwy i skierować różne sprawy do arbitrażu; Polygon zwrócił się o komentarz.) Oprócz Activision Blizzard i Nintendos w branży, co najmniej jeden z tych pozwów dotyczy zarzutów uzależnienia nie tylko w dużych studiach, ale także w małych studiach z niezależnymi deweloperami. Jeden z rodziców, w imieniu swojego nastolatka i reprezentowany częściowo przez Bullock Mason Ward, pozywa 14-letniego twórcę gry w wirtualnej rzeczywistości o nazwie kapucyn za stworzenie gry, która rzekomo ma być „tak uzależniająca, jak to tylko możliwe”.”
James Napier, którego Polygon przeprowadził wywiad wraz ze swoją matką Jennifer Napier, używa nazwy Banana Analytics dla swojej gry kapucyniteracja popularnej gry VR Tag goryla. kapucyn została wydana w 2022 roku w sklepie Meta Quest i miała tysiące jednoczesnych graczy. Banana Analytics jest obecnie zarejestrowaną firmą należącą do Napiera i jego rodziców. Napier zaczął tworzyć gry VR, gdy w 2020 roku zapoznał się z Unity — gdy miał 10 lat. Najpierw stworzył Gra Pingwinktóry opisał jako „mały projekt VR”, zanim przeszedł do kapucynPodobnie jak miliony innych młodych ludzi, Napier grał Tag gorylagra VR, która jest dokładnie tym, na co wskazuje jej nazwa i która stała się inspiracją dla kapucyn. Tag goryla został wydany w 2021 roku przez Another Axiom, kolejne studio wymienione w tym konkretnym pozwie. Tag goryla jest mega hitem, przyciąga 1 milion aktywnych graczy dziennie stan na czerwiec 2024 r., według VentureBeat.
„Zrobiłem to sam w swoim pokoju”
„Chciałem stworzyć coś, co wypełniłoby to, czego moim zdaniem im brakowało” – powiedział Napier. „Właśnie tam kapucyn „wyskoczyło.” Jak w Tag gorylagrasz jako małpa, ale to kapucynka, a nie goryl. Gracze gonią się nawzajem w różnych środowiskach i przeszkodach, co jest w zasadzie grą w berka, a także wirtualnym placem zabaw. Napier pomyślał Tag goryla brakowało elementu grozy, więc dodał, że w kapucynrównież; w jego grze gracze są ścigani przez potwory. W najpopularniejszej wersji, kapucyn zgromadziło ponad 10 000 graczy jednocześnie, powiedział Napier. Dla porównania, jest to liczba, którą nawet gry z dużym budżetem mogą mieć problem osiągnąć; weź nieudany projekt AAA Zgodana przykład, w której na komputerze z systemem Windows grało 700 graczy.
„To było dość ciekawe uczucie” [to learn about the lawsuit]„- powiedział Napier. „To nie było przyjemne uczucie. Ale pozwoliło to spojrzeć na to z szerszej perspektywy, jak duże kapucyn stało się w tym sensie, że zostaliśmy również wciągnięci w ten proces sądowy z firmami, które mają miliardy dolarów”.
KC, pseudonim nieletniego, w imieniu którego złożono pozew, miał 12 lat, gdy jego rodzice wnieśli pozew przeciwko Bullock Ward Mason. Dziecko zaczęło grać w gry wideo w wieku 6 lat, zgodnie z pozwem, i „kontynuowało grę w gry wideo w coraz szybszym i niekontrolowanym tempie”. Adwokaci twierdzą, że KC doświadczył „pogorszenia ocen, agresji, depresji, lęku, objawów odstawienia, gdy nie grał, wycofania się z aktywności życiowych, zmian w nawykach żywieniowych, niepokoju, gniewu, złej higieny i bólu fizycznego w dłoniach, oczach i plecach” z powodu „uszkodzenia mózgu, uzależnienia od gier i szkód” spowodowanych przez gry, zgodnie z pozwem. Carey Courtright, matka KC, mówi, że „straciła nadzieję w swoją zdolność kontrolowania czasu, jaki KC spędza na grach”.
Argument przeciwko kapucyn (i wszystkich gier innych firm wymienionych w pozwie) polega na tym, że zawiera ona „znaczące aspekty psychologiczne, które zachęcają do ciągłej gry i ostatecznie prowadzą do uzależnienia — zwłaszcza u nieletnich, młodych dorosłych i osób neuroatypowych”. Twierdzi, że „Banana Analytics specjalnie zaprojektowała kapucyn we współpracy z psychologami i neurobiologami, aby odkryć najlepsze uzależniające aspekty, które można uwzględnić w ich grach, i/lub oprzeć projekt gry na projekcie innej gry, która zawierała funkcje zaprojektowane we współpracy z psychologami i neurobiologami, aby były jak najbardziej uzależniające”. Język tego zarzutu jest niemal identyczny dla wszystkich gier wymienionych w pozwie, niezależnie od studia lub firmy, która opracowała daną grę. Twierdzi się w nim również, że studia, o których mowa, w tym Banana Analytics, posiadają patenty na „uzależniającą technologię”.
„Zrobiłem to sam w swoim pokoju” – powiedział 14-letni Napier, zapytany, czy podczas tworzenia konsultował się z psychologami lub neurobiologami. kapucyn. Polygon nie był w stanie zlokalizować żadnych patentów w rejestrach publicznych na nazwisko Napiera lub jego rodziców. Skontaktowaliśmy się również z prawnikami powoda w celu wyjaśnienia tych zarzutów. Napier sam stworzył grę, z pomocą jednego lub dwóch przyjaciół tu i tam, powiedział. Oczywiście potrzebował zgody rodziców i pomocy w założeniu firmy, ponieważ ma mniej niż 18 lat. Jego ojciec, Jeff Napier, pomaga płacić rachunki za serwer, a teraz także koszty prawne. Musiał nawet poprosić rodziców o zgodę przed dodaniem kosmetyków do kapucyn; sprzedaje banany, za które gracze mogą kupić kapelusze i kostiumy dla swoich małp.
Napier nie chciał ujawnić, ile pieniędzy zarobił kapucynale jego matka powiedziała, że walka z pozwem kosztowała 15 000 dolarów — pieniądze zabrane z zysków Banana Analytics. „Jako rodzic jestem sfrustrowany, bo to pieniądze Jamesa z firmy” — powiedziała Jennifer. To pieniądze, które mogłyby opłacić studia, powiedziała, ale teraz są wykorzystywane do płacenia za pozew. „To po prostu do bani” — dodała Napier.
Napier i jego matka powiedzieli, że doświadczenie to było stresujące dla całej ich rodziny, która twierdzi, że próbowała skontaktować się z prawnikami powoda i wyjaśnić, że Napier nie ma zasobów, o których mowa w pozwie, biorąc pod uwagę sposób, w jaki powstała gra. (Polygon skontaktował się również z Bullock Legal Group w tej sprawie). Jennifer powiedziała, że jest dumna z sukcesu, jaki Napier osiągnął w tak młodym wieku w tworzeniu gier, ale czuje się też opiekuńcza w stosunku do niego i tego, jak ten sukces może wyglądać.
„Jedną z rzeczy [James] podzielił się ze mną, kiedy chciał stworzyć tę grę, i to właśnie uważałem za super i byłem z niego dumny jako rodzic, że po prostu chciał wypełnić luki. Kiedy stworzył grę, zobaczył luki w Tag goryla. Słyszał skargi od innych graczy, gdy był w społeczności. I to właśnie miał na celu: stworzyć bezpieczną, przyjemną przestrzeń, w której te dzieciaki mogłyby przychodzić i się bawić. Jeśli spojrzysz na jego warunki korzystania z usługi, trzymał się ich. Ludzie byli na niego wściekli, ponieważ wyrzucał ludzi za rasistowskie obelgi, przekleństwa i tak dalej”, powiedziała Jennifer.
Kontynuowała: „On po prostu próbował zachować dobrą, zdrową zabawę. Bycie częścią tego jest tym, co jest naprawdę zniechęcające dla społeczności graczy. Jako rodzic czasami jestem ostrożna i naprawdę nie jestem pewna, czy chcę, żeby wchodził w to teraz, z tych powodów”.